Francouzský Senát ve čtvrtek jednoznačně schválil kontroverzní zákon o reformě SNCF, zadluženého provozovatele francouzských železnic. Stalo se tak jen den poté, co Macronova norma prošla Národním shromážděním, tedy dolní komorou francouzského parlamentu. Informuje o tom například Radio France Internationale (RFI).
Zákon je jednou z velkých reforem, které Emmanuel Macron představil po nástupu do úřadu prezidenta republiky. Těžce zadlužená SNCF by se měla stát soukromou akciovou společností, přičemž držitelem všech akcií bude stát. V důsledku toho pracovníci drah nebudou mít nadále status státních zaměstnanců, který ve Francii přináší řadu výhod včetně garance zaměstnání a práva na důchod v 58 letech.
Zákon čelil ostré kritice ze strany odborů. Ty již na začátku dubna zahájili vlnu stávek, která má trvat tři měsíce. V rámci ní je každé dva dny z pěti (v průměru tedy tři dny týdně) vyhlášena stávka, která paralyzuje celou Francii. Ve stávkových dnech je většina vlakových spojení po celé zemi zrušena a ty, co fungují, často mají velká zpoždění. Dle odhadů SNCF způsobily stávky ztrátu 400 milionů euro (asi 10 miliard korun).
Stávky sice nedonutily Macrona odvolat kontroverzní zákon, nejsou však zcela bez výsledků. Stát například v rámci vyjednávání slíbil, že převezme větší část dluhu SNCF (momentálně se pohybuje okolo 55 miliard euro). Stávající zaměstnanci SNCF budou mít také garantovanou pozici u nově vznikajícího provozovatele drah.
Odbory nicméně tento týden oznámily, že stávky budou pokračovat dle plánu – tedy až do konce června. Co bude poté, prozatím není jisté. Podle France24 však již nyní vykazují zaměstnanci SNCF „stávkovou únavu“. Zatímco v dubnu, kdy stávky začaly, se jich účastnilo asi 34% procent zaměstnanců, tuto středu to bylo již jen necelých 13%.
Ať tak či tak, prosazení reformy je pro Macrona obrovským politickým vítězstvím. To zdůrazňuje i francouzský pravicový deník Le Figaro, který v pondělním editorialu napsal: „Pro Emmanuela Macrona a (premiéra) Edouarda Philippa toto politické vítězství proti pevnosti SNCF, jež byla dlouho považována za nedobytnou, mění vše.“
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].