Vozík, který tlačí ulicemi nejchudšího předměstí, je plný sladkých pudinků, čokoládových tyčinek, sušenek a dalších balených potravin. Celene da Silva je jedním z mnoha tisíců brazilských podomních prodejců nadnárodní společnosti Nestlé, jejichž úkolem je dostat tyčinky Kit Kat nebo pudink Chandelle k co nejvíc zákazníkům.
Když ji ale reportéři listu The New York Times Andrew Jacobs a Matt Richtel doprovázejí při každodenní roznášce, všímají si jedné pozoruhodné věci. Většina jejích zákazníků trpí očividnou nadváhou - a platí to i o malých dětech. Má to jasné příčiny. Růst velkých potravinářských konglomerátů jako Nestlé, PepsiCo či General Mills se v západním světě zpomalil, proto se tyto společnosti snaží expandovat v rozvojových zemích, kde pak výraznou měrou přispívají k nárůstu obezity a zdravotních problémů.
Da Silva by sama mohla vyprávět: jeden z jejích zákazníků, muž s nadváhou, zemřel ve spánku minulý týden. A ona sama bojuje s kily navíc i vysokým krevním tlakem, k čemuž přispívá její slabost pro smažené kuře a Coca Colu, kterou zapíjí každé jídlo včetně snídaně.
Pod titulkem How Big Business Got Brazil Hooked on Junk Food přináší The New York Times poutavé a alarmující čtení o radikální změně stravovacích zvyků. Na místech, kde ještě minulá generace trpěla hlady a bojovala s podvýživou, jsou dnes zcela jiné problémy: bují tu obezita, nemoci srdce a cukrovka. Statistiky navíc ukazují, že dnes na planetě trpí více lidí nadváhou než podváhou. Procento obezity se v 73 zemích na světě od roku 1980 zdvojnásobilo. A na vině je samozřejmě levné jídlo, které je vysoce kalorické, ale také chudé na živiny.
Není to ovšem jen problém výživy jako spíš problém ekonomický. Vstup velkých korporací do zemí třetího světa zásadně proměňuje i produkci místního zemědělství. „To, co tu probíhá, je válka mezi dvěma potravinovými systémy,“ popisuje situaci Carlos A. Monteiro, profesor se zaměřením na výživu a zdraví z univerzity v São Paulu. „Máme tu tradiční dietu – skutečné jídlo produkované místními zemědělci - a proti nim stojí producenti zpracovaných potravin, které vedou k přejídání, protože jsou v některých případech návykové.“
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].