Londýn bojuje se smogem: zaplatit toxickou přirážku, nebo dostat šrotovné?
Znečištění vzduchu připraví obyvatele Londýna o 9 až 16 měsíců života. A jak ukazuje následující graf, Pražané jsou na tom možná o trochu lépe, ale ne zas o moc. Znečištění vzduchu pevnými částicemi – mikroskopickými částečkami prachu, které vzhledem k malé velikosti pronikají až hluboko do plic – je i v Praze podle grafu týdeníku The Economist výrazně nad limitem Světové zdravotnické organizace.


Britský Economist uvádí graf kvůli tomu, že v Londýně – podobně jako v Praze – je smog letos velké téma. V množství pevných částic na tom byl Londýn v některých lednových dnech dokonce hůře než Peking. To odstartovalo intenzivní debatu o tom, jak se smogem bojovat, ve které jsou Britové v mnohém o kus dál než Češi.
Londýnský starosta Sadiq Khan by měl tento týden vyhlásit novou „toxickou přirážku“ na nejšpinavější auta. Poplatek má činit 10 liber, fungovat by měl od října a zjednodušeně řečeno se bude týkat všech vozidel vyrobených před rokem 2005.
Paříž či Atény chtějí rovnou zakázat vjezd aut s dieslovými motory, které jsou v emisích pevných částic hlavním zdrojem znečištění. Tak daleko se Londýn jít nechystá, starosta Khan má jiný záměr: dát majitelům starých dieslů šrotovné ve výši 3500 liber, pokud si koupí nový a čistší vůz. Kromě toho by chudší rodiny měly mít nárok na 2000 liber jako příspěvek na veřejnou dopravu.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].