0:00
0:00
Denní menu6. 8. 20182 minuty

Lidé si musí zvyknout, že už nejsou jediné inteligentní bytosti na planetě

Roboti jsou všude. Nebo jinak - nejsou všude, ale jsou už vcelku leckde a rozhodně jich bude víc a víc. Víc recepčních, dveřníků a průvodců, což jsou některé z funkcí, které dnes roboti plní. A aby tak mohli fungovat, musí s lidmi roboti interagovat, pokud možno lidsky. Co to ale dělá s lidmi? Dokáží se k robotům chovat jako k robotům, čili strojům z křemíku, jejichž inteligence a osobnost je jen zdáním, nebo je to složitější?

Jistě že to je složitější. Server Verge nás informuje o výzkumu německých badatelů, z něhož plyne, že když robot tvrdí, že má strach, a prosí nás, abychom ho nevypínali - je pro nás těžké je vypnout, a ušetříme jeho život. Z osmdesáti devíti dobrovolníků, kteří s robotem jménem Nao konverzovali, údajně proto, aby vývojáři mohli vylepšit Naův software, bylo vybráno 43, u nichž šlo o to skutečně podstatné. Na konci práce je Nao prosil, ba přímo žadonil a škemral, ať ho nevypínají. 13 ho vůbec nevyplo, i přes instrukce badatelů, zbytek ano, ale po dlouhém vnitřním boji. Zkrátka ho všichni považovali za výrazně víc, než jen stroj, třeba chytrý kávovar.

↓ INZERCE

Nikdo přece nechce, aby ho emocionálně vydíral třeba sympatický bankomat.

Tato lidská vlastnost je už delší dobu známá, oficiálně od roku 1996. Psychologové Byron Reeves a Clifford Nass, že lidé mají tendenci vnímat ne-lidská média (v širokém slova smyslu) jako lidi. Takže se dohadují z rádiem, prosí počítač, aby fungoval, nebo ho utěšují, když mu naloží příliš složitý výpočetní úkol a on s ním zápasí.

S chytrými stroji je to ještě zábavnější. Máme raději roboty, kteří mají stejné předsudky jako my, když jsou na nás milí, jsme na ně také milí, a když vystupují přísně - poslouchají nás. Zkrátka jako s lidmi. Psychologové to vysvětlují tak, že lidé byli dlouho jediné sociální a zdánlivě srovnatelně inteligentní bytosti na planetě, s nimiž musí spolupracovat. Teď už to tak není, a lidé si musí zvyknout. A zvyknout by si měli rychle, protože nikdo přece nechce, aby ho emocionálně vydíral třeba sympatický bankomat.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].