Konec starých časů? Společnost Levi Strauss, výrobce slavných kalhot z tmavě modrého denimu, oznámila, že nakupuje armádu jednoramenných laserů, kterými chce do roku 2020 nahradit zaměstnance, kteří dnes v jejích továrnách dodávají džínům požadovaný finální vzhled.
Doposud vyšisování nebo přesně vyvedené roztřepané díry dodělávali lidé za pásem, napříště to mají být roboti, kteří budou kalhoty upravovat před odesláním k zákazníkům, píší britské Financial Times.


Společnost oznámila, že se tím snaží snížit náklady a zvýšit zisk, který jí loni klesl o tři procenta, zatímco celosvětově průmysl rostl téměř o osm procent. Dalším důvodem má prý být snaha chránit lidské zdraví a životní prostředí, protože při řadě upravujících procedur, například módním vyblednutím na namáhaných místech, se pracuje s toxickými látkami.
Hlavním motorem největší výrobní změny za více než dekádu však je snaha značky čelit stále tvrdší konkurenci ze strany “rychlovýrobců” oblečení. Vedení Levi Strauss přiznalo, že značky jako H&M jsou dnes schopny lépe reagovat na měnící se poptávku zákazníků, protože značně zautomatizovaly, a tím zrychlily výrobu. Zatímco manuální úprava jednoho páru džín trvá i zkušenému dělníkovi za strojem šest až osm minut, laser pracující na bázi vyleptávání pigmentu z jednotlivých vláken látky, zvládne stejnou činnost za devadesát vteřin.
Levi Strauss si od toho slibuje rychlejší dodávku oblíbených džín k zákazníkům - a Mezinárodní organizace práce se děsí sociálního dopadu nastolené změny. Podle jejích údajů pracuje jen v asijských továrnách firmy na čtyřicet milionů lidí, z nichž většina bude laserovými vyzývateli ohrožena.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].