„Myslím, že Automatic for the People byla punková deska,“ nechal se kdysi slyšet zpěvák Michael Stipe. „Byla v opozici vůči všemu, co bylo tehdy hudebně v kurzu. Byla krásná. Byla klidná.“ Pětadvacet let tento týden uplynulo od vydání zřejmě nejslavnějšího a nejvíce soudržného alba kapely R.E.M.
V době, kdy hudebním mainstreamem lomcoval grunge a Kurt Cobain vzteky cloumal elektrickou kytarou, se čtyři introverti z Georgie nastěhovali do studia s mandolínou, hobojem a klavírem. Bylo to v době, kdy už si nemuseli nic dokazovat. Měli za sebou dekádu nepřetržitého hraní po univerzitních kampusech a klubech, kde se vedle bující hardcoreové scény stali miláčky jemnějších liberálních intelektuálů.
Deska Green už je dostala na stadióny a hit Losing My Religion postavil Stipea do figury mluvčího generace X. V roce 1992 ovšem na sebe tuto roli strhl Cobain a R.E.M. na svém v pořadí osmém albu stvořili melancholickou mozaiku, kterou se opakovaně prolínají motivy smrti, sebevraždy, samoty (Drive, Try Not to Breath, Everybody Hurts) i zdánlivě předčasné nostalgie po nevinných časech mládí (Nightswimming, Man on the Moon).
Alba se prodalo k 20 milionům kusů a obdivuhodných šest singlů z něj patří k nejvíc ceněné části repertoáru R.E.M. z celé jejich kariéry. Chystanou výroční edici doprovází řada výborných textů. Recenzi z dnešního úhlu pohledu napsal pro Newsweek Zach Schonfeld. Deset málo známých faktů provázející vznik alba zase pro The Rolling Stone připravil Jordan Runtagh. Čtenář se tu mimo jiné dozví, že za název alba může motto dodnes fungujícího podniku Weaver D's Delicious Fine Food - tehdy velmi oblíbeného bistra celé kapely, kde obsluha potvrzovala každou objednávku slovem: „Automatic!“
Málo známá je i skutečnost, že za to, že se v titulu skladby Star Me Kitten neobjevilo slovo Fuck, může herečka Meg Ryan, která se za kapelou zastavila ve studiu během natáčení filmu Samotář v Seattlu. Že Michael Stipe napsal a nazpíval text ke skladbě Man on the Moon těsně v poslední den, kdy kapela odevzdávala desku vydavatelství. Smyčcové aranže pro Everybody Hurts zase vytvořil John Paul Jones z Led Zeppelin a oceňovaný klip se Stipeovým excelentním hereckým výkonem natočil Jake Scott (syn Ridley Scotta).
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].