0:00
0:00
Denní menu4. 11. 20173 minuty

Kdo vykrádá hudební hity do reklam aneb Musím zaplatit nájem

Tame Impala

„Ale no tak, chlapi, jste se mohli snažit trochu víc,“ okomentoval Kevin Parker na Instagramu reklamu čínské mlékárenské firmy Mengniu, když ve svém spotu vcelku bezostyšně vykradla skladbu The Less I Know The Better od jeho kapely Tame Impala. Na první poslech je poznat, že jde o plagiát, ale zároveň to není věrná kopie jedna ku jedné, která by zavdávala podnět k žalobě (obě verze na konci textu).

Hudba ve stylu výrazných kapel, případně skladby okopírované s vysokou mírou věrnosti, jsou obrovským fenoménem v současné reklamní branži - a do hloubky se mu věnuje text How Advertisers Get Away With Using Fake Versions of Your Favorite Songs od Toma Connicka na serveru Pitchfork.

↓ INZERCE

Bohaté zkušenost s vykrádáním pro účely reklamních spotů mají kupříkladu i Sigur Rós - viz kupříkladu následující klip vykrádající jejich hit Hoppípolla. Za tímto účelem dokonce sepsali na blogu post, kde jednotlivé předělávky shromáždili s poznámkou: „Vůbec tu nenaznačujeme, že nás někdo vykradl, nebo úmyslně kopíroval hudbu Sigur Rós, protože za to bychom mohli být žalováni (a to by byla vcelku ironie osudu).“ Podobně jsou na tom Grizzly Bear, Tom Waits, Beach House, White Stripes, The Xx – jejich písně a výrazný sound jsou v reklamách zhusta napodobovány.

Stane se, že umělec odmítne píseň do reklamy poskytnout (Beach House, Sigur Rós) a vytváří se tak napodobenina. Někdy po ní ale zadavatelé jdou od samotného začátku, protože je podstatně levnější. Výhodně licencovat píseň do reklamy může kapele čí umělci přinést až statisíce dolarů, což je snová suma, která dokáže zalepit díry po tenčících se příjmech z prodejů desek a downloadů. Vedle toho plagiát od šikovného skladatele a instrumentalisty vyjde na pár tisíc.

Právě do světa těchto skladatelů zavádí čtenáře i Connick. Často se jedná o protloukající se muzikanty, kteří berou touto prací zavděk, ač si uvědomují její diskutabilní etický rozměr. Jdou do toho, protože stejně jako ti, jejichž hudbu předělávají, chtějí peníze, aby mohli tvořit to, na čem jim záleží. Muzikant a producent Daniel Fridholm, který vytvořil napodobeniny pro reklamy na parfémy i oděvní řetězce, k tomu říká: „ Cítil jsem se kvůli tomu divně, ale když člověk musí poplatit nájem, to pak rychle zapomene na nějakou vyšší morálku.“

I mean COME ON guys at least put some effort in. @sonyatvaustralia #Lawsuit #nowitsmyturnPříspěvek sdílený Tame Impala (@tame__impala), Dub 27, 2017 v 8:01 PDT


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].