0:00
0:00
Denní menu7. 4. 20172 minuty

Internetové soukromí zajistí sleďová pomazánka a bonbónový čenich

Ilustrační foto
Autor: Profimedia, All Canada Photos

Rozhodnutí amerických zákonodárců, že poskytovatelé internetového připojení budou moci prodávat data o svých zákaznících, přesněji řečeno o tom, co na internetu vyhledávají, způsobilo velké rozhořčení. Nejspíš oprávněné, i když není ještě zcela jasné, jak přesně bude obchod s daty fungovat, a tedy co všechno bude k mání.

 Reakce občanského odboje byla razantní a americkým internetem se rázem začaly šířit návody, jak obchody ne znemožnit, ale zkomplikovat. Nejjednodušší možností je vytvářet “vyhledávací hluk”: zapnout si jednoduchý program, který za vás na Googlu vyhledává úplné nesmysly. Třeba když jdete spát.

↓ INZERCE

 Váš počítač tak sám od sebe vyhledává v rychlém sledu třeba “sleďovou pomazánku”, “betonový obklad”, “bonbónový čenich” nebo “ofsajd v šachu”. Něco dává smysl, něco ne, na každý z vyhledaných výsledků se prohlížeč na chvíli podívá a pak zase pádí pryč. Smysl je jasný: provideři připojení by rádi prodávali vaše data marketingovým oddělením a agenturám, které by tak mohly lépe cílit reklamy. Pokud jim ale prodají vaši vyhledávací historii, která pravidelně prochází podobnými hlukovými večírky, jsou to data takřka bezcenná.

 Je to velmi primitivní a odpověď na otázku, která vás jistě napadla, zní: ne, státní špiónské organizace to neoblafne. Protože výše uvedený algoritmus se nechová jako člověk, což sofistikované algoritmy vládních agentur hravě odhalí. A vaši skutečnou aktivitu a umělý hluk odfiltrují. Dokud ale podobné programy nebudou mít případní kupci zákaznických dat, je to docela funkční obrana proti podivným politickým nápadům.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].