0:00
0:00
Denní menu13. 5. 20172 minuty

Hity dnes vyrábí Spotify. Nabízí lidem hudbu podle toho, co dělají

Autor: Shutterstock

Spotify: Tajemství síly vytvořit hit. Zásadní vliv streamovací služby při popularizaci nové hudby popisuje pod tímto titulkem text Davida Peirce pro Wired. A startuje hned konkrétním příkladem zpěvačky Starley Hope a jejím singlem Call On Me. Měl to být její poslední pokus prosadit se jako písničkářka. Měla to být její labutí píseň, kterou vydala loni v červnu - ale nakonec to byla hymna vítěztsví.

Call On Me je aktuálně na 65. příčce americké singlové hitparády Billboard Hot 100, ve Švédsku získala prvenství a v osmi zemích má platinovou či zlatou desku. To vše díky Spotify a jeho playlistům. Streamovací služby totiž změnily nejen to, jak se hudba poslouchá, ale také to, jak se z písní stávají hity.

↓ INZERCE

Peirce skvěle popisuje cestu Call On Me z jednoho ostře sledovaného playlistu do druhého – počínaje dánskou verzí New Music Friday. Vše pak vrcholí zařazením do playlistu Today's Top Hits, který sleduje 14,4 milionu fanoušků a virální efekt je zcela zaručen. Jak tu vysvětluje analytik hudebního průmyslu a blogger Mark Mulligan: Facebook sice má více uživatelů a YouTube více shlédnutí, ale Spotify je dnes platforma, která udává celou věc do pohybu.

A je to dávno především tím, že Spotify nejen přestává hudbu dominantně řadit hudbu podle alb, ale zříká se postupně i žánrů. To už není podstatné. Služba se dnes primárně zajímá o to, co posluchač dělá,  zjišťuje, jakou hudbu u toho chce slyšet -  a tu mu pak nabízí.

Jak se loni nechal slyšet Daniel Ek, šéf Spotify: „Co doopravdy chceme, je najít hudbu pro každý okamžik vašeho života. Tak smýšlím o Spotify budoucnosti - jeho cílem je naplnit co nejvíce chvil vašich životů hudbou.“

https://www.youtube.com/watch?v=8K5–2mFyKKQ


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].