Genetici mají nový úkol: navrhnout místo koulí masa menší a šťastnější kuřata
Léta to bylo něco jako závody ve zbrojení - jen místo bomb šlo o kuřata. Úkol zněl vyšlechtit „odrůdu“, která by se za co nejkratší čas proměnila v co nejmohutnější kouli masa. A jak všichni víme, šlechtitelé se vytáhli. Jejich moderní vydesignovaná kuřata bleskově nabobtnají tak, že často můžou jen ležet, protože nohy váhu těla neunesou. Za měsíc a půl po vyloupnutí ze skořápek se dají rozvážet na pulty a z nich mizí ke spokojeným spotřebitelům, kteří jich za rok po celém světě spořádají 62 miliard. Takže úspěch. Ale místo potlesku najednou nečekaně přichází zvrat.
Jak na serveru Quartz shrnuje ekonomický reportér Chase Purdy, nadnárodní potravinářské firmy a jídelní řetězce čím dál silněji chtějí, aby „jejich“ kuřata rostla pomaleji, aby nebyla tak obrovská a dokázala se před zabitím procházet po svých, aby si aspoň trochu nějak užila života a měla tím pádem po smrti i chutnější maso. Dosáhnout této nové výzvy ale není jednoduché. Naopak – je to docela věda.
V západním světě dnes šlechtí nové „modely“ dobytka a drůbeže několik málo obřích firem. Ty mají k dispozici celý vějíř genetických informací nutných ke „smontování“ typu zvířete, který si zákazník přeje. Kuřecí producenti, vlastníci velkých drůbežáren, si tak vybírají ze šlechtitelských katalogů svoje budoucí zboží podle nabízených parametrů - například „silné nohy“, „odolnost“, „rychlý růst“, „větší prsíčka“, „výborná masitá výtěžnost“ - stejně jako když si člověk kupuje třeba auto.
Šlechtitelé pak podle objednávky pošlou drůbežářům mladé slepice, které po seznámení s kohoutem a vydají svým majitelům oplodněná vejce. Následuje líheň - a z ní už nová kuřata putují do výrobních drůbežářských hal. Šlechtitelské umění dnešních mistrů dokazují třeba tato Quartzem uvedená čísla: zatímco v 60. letech šlo průměrné kuře na jatka ve stáří 65 dnů a o váze jednoho a půl kilogramu, dnes je „hotové“ za 47 dnů a váží skoro tři kila.
Ale teď se trendy mění. Některé velké řetězce už vyjádřily přání odebírat od drůbežářů v budoucnu kuřata o pětinu lehčí, aby se mohla před smrtí sama procházet, nedráždit tolik ochránce zvířat, a nabízet ještě navíc chutnější maso. Velké šlechtitele změna vkusu nezaskočila a už pracují na vývoji nové linie. Jak zmiňuje Quartz, například firma Hubbard – jedna ze tří velkých šlechtitelských společností USA – už nabízí drůbežářům model „Kuře zítřka“ a chystá speciální „červenou sérii“ menších, modernějších kuřat. „V téhle hře jsme napřed,“ citoval představitele Hubbardu zpravodajský server Buzzfeed.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].