Jste právě teď vystresovaní? Pak je na čase se seznámit s Olivií Kissper. Videa této původem české youtuberky, která žije v Kostarice, totiž vyvolávají tak příjemné pocity, že je na YouTube sledují miliony diváků. Vlastně ani není potřeba se na ně dívat, působí hlavně na uši. Světlovlasá dívka v nich šeptá, jemně mlaská, ťuká prsty na stůl, nechává dopadat kapky deště na sklo… To vše nahrává speciálním citlivým prostorovým mikrofonem a poslech těchto nahrávek pak v posluchačích vyvolává extrémně příjemné stavy: mravenčení na lebce i v zátylku, příjemné přebíhání mrazu po zádech a jakousi zvláštní, opojnou malátnost.
Zmíněná Olivia Kissper má na YouTube skoro 300 tisíc věrných fanoušků a některá její videa mají i milion zhlédnutí. Mladé Češky si všímá server BBC - a o dívkách, které nahrávají podobná relaxační videa plná „měkkých“ zvuků, přináší pozoruhodný článek. Co je to za pocit, který v nás jejich uklidňující zvuky vyvolávají? Jde o fenomén, který má název ASMR, což se do češtiny překládá jako samostatná smyslově-meridiánová reakce. Jednodušší překlad pak zní mozkový orgasmus.
Dívek, kterým vytváření podobných videí zajišťuje slušné živobytí, podle BBC přibývá. Kromě mluvení šeptem autorky využívají při tvorbě i zvuky jako ťukání na klávesnici počítače nebo šustění různými předměty; někdy i chroupání sušenek. Specifickým podžánrem ASMR jsou pak videa, na nichž aktér předstírá, že o vás láskyplně pečuje – češe vás, čistí vám pleť nebo vyšetřuje chrup. Zklidnění není tak jednoduchý proces, videa jsou proto většinou poměrně dlouhá - trvají mezi půl hodinou až hodinu. Jejich efekt se neurovědcům zatím nepodařilo vysvětlit: Dosud jediný zobrazovací výzkum dospěl k závěru, že lidé schopní ASMR zažívat mají více propojené části mozku než ostatní. Zbytek jsou zatím spekulace, třeba ta, že podstatou ASMR může být produkce „hormonu intimity“ oxytocinu. Každopádně je však ono zklidnění v dnešní těkavé době velmi vyhledávanou komoditou.
Diváckého potenciálu ASMR videí už si všimly velké firmy, které tuto metodu začínají používat k prodeji svých výrobků. Například nábytkářský řetězec IKEA loni natočil šest videí ve stylu ASMR. Ženské ruce v nich přejíždějí po povlečené posteli a mačkají polštáře, taktilní zvuky zachycuje citlivý mikrofon a vše doprovází hypnotický dívčí hlas. Video mělo úspěch – vidělo ho 1,8 milionu lidí a prodej zboží se prý během kampaně zvedl o 5 procent.
Ještě před pár lety byl fenomén ASMR videí na YouTube spíš okrajovým žánr pro fajnšmekry, ale rychle se stává mainstreamem. Podle dat od firmy Google se zájem uživatelů internetu o ASMR neboli mozkové orgasmy od roku 2016 zdvojnásobil. Kromě IKEA ho používají i další velké značky, třeba čokoládovna Dove nebo řetězec KFC. Nicméně tvůrkyně videí prý mají ušlechtilejší motivy. „Myslím si, že lidem dnes chybí blízká, intimní pozornost, oční kontakt, zklidňující lidský hlas vytvářející atmosféru pohodlí,“ říká Olivia Kissper.
Za praotce jejich hnutí je považován už americký malíř Bob Ross, který zemřel v roce 1995. Jeho edukační televizní pořad Radost z malování, který se vysílal jedenáct sezon, měl už ve své době jednu zvláštnost – přitahoval diváky, které malování krajinek vůbec nezajímalo. Bobův hypnotický hlas naplněný vřelou sebejistotou zkušeného učitele, mlaskání štětce o paletu, slévání sytých barev v nové odstíny nebo série jemných dotyků, jimiž dodával stromům na horizontu zeleň, to vše prý diváky na gaučích uvádělo do lehce euforického transu. Od hlavy přes ramena se po páteři rozlévalo ono příjemné brnění, napětí v těle povolovalo, mysl se zklidnila. Leckdo si přál, ať Bobova slastná lekce nikdy neskončí. Na internetu se pak fenomén začal poprvé probírat v roce 2008 a od nové dekády se postupně rozvíjí tvorba videí, o jejichž autorkách nyní BBC píše.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].