0:00
0:00
Denní menu5. 12. 20155 minut

Amerika je nejnásilnější zemí zemí vyspělého světa

Morricone kývnul Tarantinovi • Na nákupu zbraní • Smutný syn Navarro • Welles stoletý

355 masových vražd – tedy takových, při nichž zemřou více než 4 lidé – během 336 dnů. Taková je letošní statistika ve Spojených státech. Zemi, kde právo držet zbraň zaručuje ústava a v propagačním videu si jeden z prezidentských kandidátů klidně opéká slaninu na rozpálené hlavni automatické pušky.

Pokud jde o vyspělou část světa, Amerika je zdaleka tou nejnásilnější zemí, což ilustruje série pozoruhodných grafů na serveru Vox. Vyplývá z ní mimo jiné to, že ačkoli tu žije pouze 4,4 procenta populace, dohromady mají přes 40 % civilisty vlastněných zbraní na světě. Ale i když tu jsou masové přestřelky na denním pořádku, nejvíce smrtí spojených s držením zbraně jsou stále sebevraždy.

↓ INZERCE

Tuto mozaiku pak doplňuje půvabná reportáž od Kashany Cauley na serveru Buzzfeed s všeříkajícím titulkem A Black Woman Walks Into A Gun Show. Cauley tu navštívila prodejní výstavu zbraní Kokomo Gun Show v Indianě, kde je podle místních pravidel možné koupit od soukromých prodejců koupit zbraň, aniž je člověk prověřován.

Reportáž z prostředí, kde drtivou většinu prodejců i nákupčí tvoří bílí muži ve věku mezi čtyřicítkou a sedmdesátkou, vrcholí nepříjemnou scénou, kdy si černá žena kupuje u jednoho ze stánků od chlapíka, který jí nevěnuje jediný pohled, samolepky rasistické konfederační vlajky.

Když ho kolemjdoucí na ulicích Říma poznají, nezdraví jménem, ale hvízdají na něj motiv vytí kojota z filmu Hodný, zlý a ošklivý. Řeč je o skladateli filmové hudby Enniu Morriconem, který se po několika letech přemlouvání konečně nechal přesvědčit svým bezmezným hollywoodským obdivovatelem Quentinem Tarantinem, aby složil původní soundtrack pro jeho chystaný western Osm hrozných.

https://www.youtube.com/watch?v=h1PfrmCGFnk

Spolupráce je to přelomová už v tom, že Tarantino dosud nikdy nezadal soundtrack jedinému skladateli a vždy se spoléhal na vlastní cit pro postmoderní koláže z již dostupných skladeb, Morricone se zase o Tarantinových snímcích dlouho vyjadřoval s neskrývaným despektem.

Jak se Tarantinovi nakonec podařilo Morriconeho na svou stranu, zjišťoval přímo v jeho římské rezidenci Neil McCormick z listu The Telegraph. A i když je skladateli sedmaosmdesát let a stále se zotavuje ze zlomeniny stehenní kosti, evidentně neztrácí humor a opětovně se vysmívá označení žánru spaghetti western, který svou hudbou proslavil: „Špagety jsou k jídlu. A filmy Sergia Leoneho se rozhodně jíst nedají.“

Sillicon Valley využije k posunutí hranic kapitalismu vesmír i čas. To je titulek podnětného kometáře, který pro The Guardian napsal Evgeny Morozov. Všímá si v něm schválení dokumentu The Space Resource Exploration and Utilisation Act, který by americkým společnostem v nebývalé míře povolil dobývat z vesmíru nerostné bohatství. Americký Kongres tak na jednu stranu zapovídá, aby si státy přivlastňovaly planety a jiná vesmírná tělesa, pokud však prezident Obama zmíněný dokument podepíše, nemuselo by to platit o jejich zdrojích.

Tohle není v dlouhodobém výhledu ani tak lákavé pro NASA, jako pro společnosti Google, Facebook či SpaceX, které všechny spatřují v družicích, dronech či stratosférických balonech možnost jak co nejefektivněji zajistit globální konektivitu. Morozov tuto snahu proniknout do vesmíru dává do souvislosti se stavem technologií, kdy se shromažďování dat o uživatelích děje ve jménu šetření jejich časem.

Chtěl jsem, aby mne ovládly pocity opovržení, vztek a hněv, ale nestalo se. Nebyla to konfrontace, nekřičelo se. Došlo jen na nepříjemný rozhovor,“ tak vzpomíná v rozhovoru pro The New York Times kytarista Dave Navarro (Jane’s Addiction, Red Hot Chili Peppers) na den, kdy ve vězení navštívil vraha své matky. Uplynulo přesně 30 let od březnové noci roku 1983, kdy odmítnutý milenec John Riccardi vpadl do bytu Connie Navarro a zastřelil ji společně s její kamarádkou Sue Jory. Patnáctiletý Navarro měl to štěstí, že na onen den vycházel termín, kdy měl být u otce.

Trvalo dlouhých osm let, než byl Riccardi dopaden. V roce 1994 byl odsouzen k smrti, v roce 2012 mu byl trest zmírněn na doživotí. Toto osobní drama je nyní námětem chystaného dokumentu Mourning Son, kde Navarro zcela vynechává svou hudební kariéru a soustředí se na to, jak vědomě tupil bolest závislostí na heroinu.

Welles působí nekonečné potíže především kvůli svému nestálému postavení mezi vysokým a nízkým v hierarchii americké kultury. Miloval tragedii i kabaret, expresionistické filmy i rodokapsy,“ píše Alex Ross v precizním profilu amerického režiséra Orsona Wellese. Text s názvem The Shadow vznikl pro magazín New Yorker a předznamenává sto let, které uplynuly od narození této zásadní postavy americké kinematografie.

https://www.youtube.com/watch?v=qKUialUJZ4M

Kulturní tip:Brooklynské duo Widowspeak, které kombinuje zasněný pop s country i psychedelií sedmdesátých let, vystoupí v neděli večer v pražské MeetFactory. Hostem koncertu bude taktéž dvojice – táborští Kalle.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].