The very best of Versace. To nejlepší od Versaceho je stejně jako to nejhorší prostě Versace. Takže leopardí vzor kombinovaný s krokodýlím a oblek v barvě plameňáka. To všechno a nějaké ty zlacené orchideje a naostřené podpatky jsou součástí nové kolekce od Donatelly Versace pro módní řetězec H&M, na kterou byly minulý čtvrtek tlačenice, nebo aspoň lidé z marketingu dělali všechno pro to, aby tlačenice byly. Vždyť Versace je teď všem na dosah. A tak to věru nebylo vždycky. Gianni Versace, který značku vybudoval, to tak rozhodně nemyslel. Zemřel ovšem už v roce 1997. Jednoho letního rána ho na Floridě zastřelil vrah dvěma výstřely do krku a do čela. Versace měl na sobě sandály a docela obyčejné šortky s dvanácti sty dolary v kapse.
Když pak v Miláně bylo poslední rozloučení, dostavili se jeho příznivci v plné parádě. Lady Diana a Elton John, který se Stingem zpíval žalmy, Carolyn Bessette Kennedyová a Courtney Love a Madonna plus plná katedrála lidí, co chodí s dvanácti sty dolary v kapse, a to nejlépe v kapse v barvě plameňáka nebo fuchsie. Tehdy byli plameňáci, leopardi a zlaté hlavy Medúz ještě bezpečně drženi mezi horními deseti tisíci. Po smrti Gianniho převzala značku jeho sestra Donatella. Botulinové injekce a náklonnost ke kokainu způsobily, že se v její tváři objevilo něco z Medúzy a něco z krokodýla, versaceovský byznys ovšem pod jejím vedením neprosperoval. Pokaždé se prý sama sebe v duchu ptá: „Co by tomu řekl Gianni?“ Ještě před pár lety tvrdila: „Spolupracovat s H&M, to by naši značku úplně rozložilo.“ Teď jí však duch mrtvého bratra našeptal, že to je možná docela dobrý nápad.
A tak se svezla po vlně diska a opáleného optimismu 90. let, který v téhle pošmourné době zase docela láká. Na jméno „Versace“, na permanentní opálenost, platinovou blonďatost, na Medúzy a leopardy a všechny ty nedostupné věci, určené jen pro horních deset tisíc, byly minulý týden tlačenice. Spíš ale měly být, protože to už nějak není ono, když jsou teď pro všechny v „háemku“ za rohem.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].