0:00
0:00
Denní menu10. 11. 20162 minuty

Vyrazme znovu za lidmi, s nimiž máme neshody, zní z novinářské branže po Trumpově vítězství

Autor: REUTERS

Kritika se po prezidentských volbách valí i na americké novináře, kteří nedokázali přesně popsat a pochopit vzestup Donalda Trumpa. Na vině jsou prý také sociální média – příliš mnoho novinářů zůstalo uzavřených v sociální bublině názorů, které jim konvenovaly, a nepostřehli dění ve zbytku země. A důvodem jistě mohou být i ekonomické škrty a propouštění v minulých letech, kvůli nimž muselo tak velký příběh pokrývat mnohem méně autorů než v minulosti. Kyle Pope, šéfredaktor Columbia Journalism Review, však vidí ještě jiné profesní selhání.

„Ve velké části Ameriky – vskutku ve většině Ameriky – se rozvířil vztek a rasismus, ale velmi málo novinářů si vzalo čas na to, aby trávili čas s lidmi žijícími mimo velká města u západního a východního pobřeží a naslouchali jim,“ kritizuje Pope. „Přitom v těchto volbách, stejně jako v jiných volbách, byli právě voliči podstatným příběhem, mnohem víc než manažeři volebních kampaní, mluvící hlavy z think tanků nebo komentátoři se spoustou příznivců na Twitteru.“

↓ INZERCE

Pope dále kritizuje, že vlastní názory reportérů byly překážkou toho, aby skutečně dokázali naslouchat tomu, co se kolem nich děje. „Musí začít nová éra, v níž budou novináři ochotní vypravit se za lidmi, s nimiž mají zásadní osobní a světonázorové neshody a snažit se je pochopit,“ pokračuje mediální kritik z New Yorku. „To musí být doprovázeno návratem k opozičním kořenům novinařiny. Reportérům neprospělo, že se začali cítit jako součást establishmentu či se stali megafonem zavedených názorů.“

Pope volá po návratu ke staré novinářské tradici: dělat mocným problémy, říkat věci, které ostatní neslyší rádi. Ovšem neznamená to říkat nadále hlasitěji (a třeba ještě hlasitěji než dosud) i věci, které Trump a jeho voliči slyšet nechtějí?  Pope to nerozvádí, konkrétní je však v jiných návrzích: redakce mají být názorově pestřeji složené než nyní; reportéři se mají vyprostit z klecí oficiálních agentur a tiskových mluvčích a jít víc do terénu. Mají klást menší důraz na sociální média a psát příběhy, které jsou podstatné, i když nevyústí do vlny retweetů.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].