Automobilky obnovují výrobu, Němci zvažují zelené šrotovné
Angela Merkel chystá "autosummit" o státní pomoci. Otázkou bude, jaká auta dotovat
Automobilka Škoda po skoro šesti týdnech v pondělí obnovuje výrobu, týden poté se má otevřít také továrna TPCA v Kolíně. Na rozjezd továren čekali i výrobci dílů. Velká část rozbíhá provoz také až nyní. Průmysl neměl na rozdíl od restaurací nebo obchodů kvůli koronaviru žádný úřední zákaz, automobilky a jejich dodavatelé však poslali dělníky domů s ohledem na jejich zdraví, tlak odborů a hlavně útlum poptávky.
Výroba aut v Česku propadla v březnu proti loňsku víc než o třetinu. K zastavení nebo omezení produkce muselo podle Sdružení automobilového průmyslu sáhnout 90 procent firem z odvětví. Sdružení tvořené 140 tuzemskými podniky odhaduje jen za březen výpadek tržeb na 67 miliard korun.
Auta a autosoučástky tvoří 21 procent českého exportu, znovunastartování výroby je tím pádem zásadní zkouškou pro návrat ekonomiky do normálu. Jde mimochodem i o jeden z motivů k otevření hranic. Režim se od pondělí rozvolňuje také kvůli tomu, aby do českých továren mohli znovu dojíždět polští pracovníci, což je zásadní třeba pro továrnu Škody Auto v Kvasinách na Rychnovsku.
Restart výroby chystá i sousední Německo, kam zdejší auta a součástky směřují v první řadě. Koncern Volkswagen, do kterého Škoda spadá, otevřel některé podniky v Německu tento týden, hlavní centrálu ve Wolfsburgu otvírá rovněž v pondělí.
Návrat do starých kolejí ale komplikuje obava, že nebude pro koho auta vyrábět. Jednoduše proto, že domácnosti i firmy budou v nejisté době mít tendenci výdaje omezovat a nebudou auta kupovat.
V Německu se kvůli tomu začíná mluvit o opatření, které může mít na vzkříšení zdejší ekonomiky stejný nebo možná i větší význam než většina kroků zdejší vlády. A sice o novém šrotovném, tedy státním příspěvku při výměně starého auta za nové. „V minulosti to zabralo,“ poznamenal v deníku Handelsblatt jeden z šéfů Volkswagenu Ralf Brandstätter s odkazem na rok 2009, kdy Německo přispívalo na nákup nového vozu částkou 2500 eur a prodej se díky tomu zvedl oproti předchozímu krizovému roku o čtvrtinu.
O státní peníze v podobném duchu si teď říkají i manažeři BMW nebo Mercedesu. Státní pomoc pro německé automobilky, která by zprostředkovaně hodně pomohla i Česku, začínají hájit rovněž politici. „Náš autoprůmysl potřebuje rychle perspektivu prodeje, likvidity a růstu,“ poznamenal třeba Armin Laschet (CDU), předseda zemské vlády v tradičně průmyslovém Severním Porýní-Vestfálsku.
Výroky průmyslníků a politiků jsou předvojem „automobilového summitu“, na kterém se mají Berlíně v sídle kancléřství sejít na formální schůzce 5. května představitelé vlády a firem.
Oproti krizi před 11 lety se ale debata v Německu liší v jedné věci – a sice v tom, jak moc kombinovat pomoc klíčovému odvětví německé ekonomiky s politikou ochrany klimatu, kterou Německo bere tradičně velmi vážně. Její součástí byl doposud i tlak na odklon od spalovacího motoru, který hraje v emisích skleníkových plynů důležitou roli.
Z německých článků o novém šrotovném je zjevné, že pokud nějaké bude zavedeno (což je vzhledem k významu aut pro německou ekonomiku dost dobře možné), povede se velká debata o tom, jaká auta dotovat. Cílem bude zabít dvě mouchy jednou ranou a podpořit jak průmysl, tak další pokrok směrem k čistším řešením, jako jsou elektromobily, kde mají německé automobilky připravenou řadu novinek.
Otázkou je, jak bude případná pomoc rozdělena. Manažeři německých automobilek souhlasí, aby případné šrotovné zohledňovalo „zelenost“ aut, ale tlačí na to, aby ze hry nevypadly ani spalovací motory, aspoň ne ty moderní a úsporné. Objevují se ovšem i ambicióznější výzvy. „Největším problémem není jen pandemie, ale změna klimatu, ztráta biodiverzity a všechny škody, která my lidé a především Evropané způsobujeme přírodě. Snad budeme schopni vymyslet i něco jiného, než jen šrotovné, které automobilkám umožní jet dál jako dřív,“ poznamenal v rozhovoru pro deník Tagesspiegel šéf německého Bundestagu Wolfgang Schäuble.
Těšit se na doping z Německa je tedy v Česku zatím třeba jen s mírou. Nikdo zatím neví, jak moc se v případných subvencích dostane i na česká auta. Ne kvůli původu, ale kvůli technologii. Škoda letos chystala uvést na trh svůj první ryze elektrický model, ale jinak v autech putujících z českých továren do Německa převažují spíš konvenční vozy. A u nich by mohly dotace snadno narazit na odpor.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].