0:00
0:00
Kultura28. 1. 20232 minuty

Album týdne

Přecenit vliv Johna Calea na podobu populární hudby lze opravdu těžko. Velšský rodák, který studoval pod vedením skladatelů Johna Cage nebo Aarona Coplanda, vnesl do rocku prvky a postupy moderní a soudobé klasické hudby. Byl členem The Velvet Underground, jedné z nejvlivnějších kapel všech dob. Jako producent stál u počátků kariér natolik význačných osobností, jako byli Iggy Pop nebo Patti Smith. A z opomenuté skladby Hallelujah Leonarda Cohena učinil po své verzi jednu z nejčastěji předělávaných písní.

Ačkoli by si tedy mohl říci, že má hotovo, novinka Mercy není nijak zatížená nostalgií. První Caleova studiová nahrávka původního materiálu od roku 2012 ho představuje v nebývalé autorské formě. Album sází spíše na textury, práci se zvukem, jeho syntézu i destrukci a také na pochmurnou noční atmosféru než na melodie a chytlavé popěvky. Nejvíce se Cale přibližuje zapamatovatelnému refrénu ve skladbě Night Crawling, která se ohlíží za jeho přátelstvím s Davidem Bowiem.

↓ INZERCE

Před posluchači se vynořují další postavy z minulosti v Marilyn Monroe’s Legs (Beauty Elsewhere) nebo v Moonstruck (Nico’s Song), která je komplikovaným vyznáním bývalé spoluhráčce z The Velvet Underground. Jinak se Mercy hemží spolupracovníky, kteří jsou o generaci i dvě mladší než Cale. Všichni se v rámci svého žánru i schopností soustředí na nejjemnější zvukové detaily a album tak oplývá zcela moderní produkcí. V titulní písni se objevuje producentka a hudebnice Laurel Halo, Story of Blood nabízí duet s písničkářkou Weyes Blood, o kus dál se objevují postpunkoví Fat White Family a centrální zvukově dekonstruovanou kompozici Everlasting Days vytváří Cale za pomoci Animal Collective.

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc