Písně o lepších zítřcích
V pandemickém roce se populární hudba stala místem hledání bezpečí a útěchy
V roce 2020 se všechna kultura stala televizí, poznamenal s jistým škodolibým zadostiučiněním James Poniewozik, televizní kritik listu The New York Times, v trefném komentáři na začátku prosince. S tím, jak pandemie během uplynulého roku vymazala z kalendářů veškeré hromadné živé akce a uzavřela publikum do izolace, stala se obrazovka telefonu nebo počítače pro většinu uživatelů tím hlavním médiem, kterým si k sobě pouštěli kulturu a okolní svět vůbec. Nezáleželo na tom, zda se jedná o koncert, divadelní představení, film původně zamýšlený pro velké plátno, virtuální prohlídku výstavy či politickou satiru na TikToku – ze všeho se nakonec stal blikající stream.
Hudební byznys zažil obrovský náraz a pandemie všechny zvyklosti sektoru obrátila během několika měsíců naruby. Po dekádě, která vše vsadila na koncertování jako dominantní způsob vydělávání peněz a učinila z obřích festivalů či globálních pořadatelů ty nejvlivnější hráče, přišel pád. Míru destrukce ilustruje meziroční srovnání příjmů přední agentury Live Nation: ve třetím čtvrtletí roku 2019 její příjmy činily přes tři miliardy dolarů, ve stejném období roku 2020 pouhých 154 milionů dolarů. Ale nejedná se zdaleka jen o lídry na trhu: nemožnost koncertovat tvrdě dolehla na celý ekosystém menších klubů a kapel, který se bude jen těžce vzpamatovávat.
![](https://i.respekt.cz/data.eu.cntmbr.com/respekt-prod/respekt-prod/4a4d220f-e9d8-4c00-871f-f605c2017a8a.jpeg?width=1920&height=600&fit=crop&gravity=0.5x0.5)
![](https://i.respekt.cz/data.eu.cntmbr.com/respekt-prod/respekt-prod/346d208b-db3f-4735-8aae-a35cff633dcb.jpeg?width=3840&height=651&fit=crop&gravity=0.5x0.5)
Přiblížit se aspoň trochu živé hudební produkci, která donedávna hrála prim, znamenalo jít právě cestou televizního zážitku. Pokud kapely hrály, pak před kamerami v…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu