Ze života robotů
Na oslavu stého výročí uvedení Čapkova R.U.R. teď píše divadelní hru stroj. Premiéra bude v lednu.
„Roboti žít nebudou, mohou jen zemřít,“ říká stavitel Alquist, postava z divadelní hry R.U.R. Autorem těchto slov ovšem tentokrát není Karel Čapek, ale stroj, umělá inteligence, která na počest slavného díla píše drama o vztahu člověka a robota. Má být uvedena ve Švandově divadle 25. ledna, kdy od premiéry R.U.R. uplyne právě 100 let.
Umělá inteligence už dokáže generovat hudbu v podobném stylu jako Bach nebo Chopin, obrazy vytvořené strojem visí v galeriích a prodávají se za tisíce dolarů. Malířský algoritmus Painting Fool dokonce tvoří tak, že projde novinové zprávy i sociální sítě a své „dojmy“ přetaví v obrazy. Pozornost vzbudila i jeho téměř impresionistická díla – a žádné není prostým rozvinutím fotografie. Stroje píší také básně, byť při tom produkují velké množství odpadu, ale ve vytváření dramatických děl zatím neexcelovaly.
Projekt počítačového dramatika, za nímž stojí vědci z Matematicko-fyzikální fakulty UK ve spolupráci s divadelníky zmíněné pražské scény a z DAMU, je tedy průkopnický. Celovečerní hru sice umělá inteligence zatím bez spolupráce s člověkem napsat nedokáže, ale už její současné schopnosti vzbuzují zajímavé otázky. Dokáže stroj porozumět textu, i když jinak než člověk? Může být kreativní? A prosadí se časem v dramatické tvorbě, byť jen jako asistent?
Schizofrenie stroje
S nápadem oslavit originálně výročí Čapkovy hry přišel loni na jaře inovátor Tomáš Studeník, organizátor známé „ztroskotanecké“ show FuckUp…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu