0:00
0:00
Kultura12. 7. 20209 minut

Ateistická mše

Kouř či Dědictví aneb Kurvahošigutntág. Jak se rodí kultovní film.

Co to vidí, oko mé modravé? (Natáčení filmu Kouř)
Autor: 2001 SNOWBOUND, ALL RIGHTS RESER

Když měl v lednu 1991 premiéru v pražském kině U Hradeb snímek Kouř, zapadl mezi tehdejší konkurencí v podobě Skřivánků na niti či erotické Emmanuelle. Autoři doplatili i na zásadní změnu v chování diváků, které více než filmy zajímaly otevřené hranice a možnosti volného trhu. Z nízké návštěvnosti tehdy rozčarovaného režiséra Tomáše Vorla by nejspíš ani nenapadlo, že o skoro tři dekády později bude jeho „rytmikál totalitního věku“, vyrobený jednou nohou ve státním socialismu a druhou po sametové revoluci, svým způsobem tím nejatraktivnějším, co budou nabízet tuzemská kina, jejichž program prořídl v důsledku pandemie.

V Národním filmovém archivu zrestaurovaná verze Vorlova druhého celovečerního filmu jde do kin týden po obnovené premiéře Samotářů z roku 2000 scenáristy Petra Zelenky a režiséra Davida Ondříčka, který distributor nasadil jako „náhradu“ za odloženou premiéru jiného Ondříčkova filmu, životopisného Zátopka. O obou filmech se přitom mluví jako o kultovních. Platí to? A co přesně dnes tento termín znamená?

↓ INZERCE

Proti proudu

Označení „kultovní“ se používá leckde, ale definovat kultovní film je složitější, než se může na první pohled zdát. Na některých frontách se dokonce svádí boj o „čistotu“ termínu a proti jeho nadužívání. „Kult by měl existovat jen v původní formě, jak jej chápeme – jako oslava nízké kultury, vystavěná kolem myšlenek campu a ironie, transgrese a podvratnosti,“ citovala nedávno BBC dramaturga Londýnského…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc