Nemít cash – to vadí
Pražský rapper Ca$hanova Bulhar boduje s albem, které je plné večírkových vzletů i pádů
Odstartovala to kniha vzpomínek Sex, Disco, Revoluce! od Ivana Jonáka, někdejšího majitele vyhlášeného devadesátkového podniku Discoland Sylvie, kterou dostal loni k Vánocům. Okamžitě se do ní začetl. A v proměně normalizačního veksláka v porevolučního krále pražské zábavy napojeného na podsvětí spatřoval hodně paralel s rapovým kultem bohatství a života bez zábran a omezení. „Atmosféra raných devadesátých let mě vždycky přitahovala. Byla to džungle. Ty lidi – konkrétně veksláci – přišli jednoduše k velkým penězům a dávali to najevo rapovým způsobem. Třeba když jezdili po Praze v kabrioletu s nahýma holkama,“ vysvětluje Ca$hanova Bulhar hlavní impulz k natočení nové desky rap disco revoluce.
Zatímco mnoho rapperů pošilhává po zahraničním luxusu a vidí Ameriku, pětadvacetiletý rapper (vlastním jménem Matěj Kratejl) si našel tuzemský předobraz nezřízeného hédonismu. Zvědavost na časy, kdy jeden režim padal a nový se rodil, umocnilo také to, když před pár lety náhodou zjistil, že jeho otec Michael Kratejl je protagonistou studentského filmu Igora Chauna Nejkrásnější portrét z roku 1988, který zrovna zažíval popularitu na YouTube mezi jeho vrstevníky.
Nejde říci, že by Ca$hanova Bulhar devadesátkové okouzlení oslavoval. Na jednu stranu vidí neopakovatelné možnosti, ale nakonec si nejvíc všímá toho, jakou daň si vybírá poživačnost. Texty plné večírků, alkoholu a krátkodobých vztahů se hemží postavami, které mrhají bohatstvím i talentem. Vyskytují…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu