Kanadský projekt Roots of Empathy posílá malé učitele empatie do základních a mateřských škol a děti se pozorováním miminka učí rozvíjet schopnost vcítit se do druhých. „Hodiny empatie napomáhají snižovat agresivitu,“ potvrzuje Petra Šišková, ředitelka základní školy v Sokolově, kde obdobný projekt zavedli.
Program funguje ve čtrnácti zemích, ale do Česka zatím nemíří. Takže jste se jen inspirovali a rozběhli vlastní projekt Agátka.
Pro vstup do programu je nutná podpora ze strany města a určité finanční prostředky. To všechno jsem byla ochotná zajistit, ale nakonec mi organizace odpověděla, že zatím se nebude do České republiky rozšiřovat. Mají k programu vypracovanou metodiku, podle níž jsme mohli postupovat a zřejmě bychom si ušetřili spoustu omylů. Na druhou stranu nejsme ničím vázaní a můžeme zkoušet, co nám vyhovuje.
Čím vás ten model upoutal?
Zaujaly nás příznivé výsledky. Ukazují, že hodiny empatie pomáhají snižovat agresivitu a podporují empatické chování u dětí školního i předškolního věku. Jako základní škola pořád přemýšlíme, jak co nejlépe zajistit prevenci proti šikaně a násilí.
„Učitelem“ empatie je několikaměsíční miminko. Opravdu jeho přítomnost promění atmosféru?
Školní psycholožka vypozorovala, že jakmile Agátka vstoupí do školy, všechno se zklidní a zpomalí. Na její příchod s babičkou jsou děti připravené v kroužku vzadu ve třídě.
…
Tento článek je v plném znění dostupný předplatitelům.
Odemkněte si všech 47 článků vydání zakoupením předplatného. Pokud jste již předplatitel/ka, přihlaste se.
Pořízením předplatného získáte přístup k těmto digitálním verzím už v neděli ve 12 hodin:
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].