Nechci slevu zadarmo
První rok Babišových slev na jízdném stál pět miliard korun. Kdo z nich měl radost?
Soukromí železniční dopravci v Česku v posledních měsících nadšeně hlásí do světa: Daří se nám. A hodně. Firma RegioJet podnikatele Radima Jančury oznámila na konci září, že za první polovinu roku 2019 vydělala víc než za celý rok 2018. Společnost Leo Express podnikatele Leoše Novotného zase po šesti letech vysokých ztrát hlásí první zisky. Pozitivní zprávy o hospodaření přicházejí právě v době jednoletého výročí od zavedení slev na jízdné pro seniory nad 65 let a studenty do 26 let.
Obě skupiny platí za jízdenku na vnitrostátní vlak či autobus jen čtvrtinu její běžné ceny a dopravcům za ně rozdíl doplatí stát. Že by ale soukromí dopravci vydělávali právě díky slevám, představitelé obou firem odmítají. „Vliv mají slevy minimální,“ říká mluvčí firmy RegioJet Aleš Ondrůj. Podobně mluví také zástupce firmy Leo Express, i když speciálně tato firma dokázala zavedení slev zúročit ke svému prospěchu lépe než všichni její konkurenti. Stejně jako na politické rovině premiér Andrej Babiš, jehož vláda bez důvěry loni v březnu o zavedení slev rozhodla.
Vlakem zdarma
To, že se podařilo společnosti Leo Express zareagovat na zavedení slev na jízdném lépe než ostatním přepravcům, ukazují data ministerstva dopravy, které kompenzace za slevy poskytuje. Měsíční částka, již ministerstvo firmě v jednotlivých měsících vyplácí, se během uplynulého roku zdvojnásobila. Zatímco v případě ostatních dopravců zůstala podobná nebo vzrostla jen mírně.
Loni v říjnu, což byl první měsíc,…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu