0:00
0:00
Od věci21. 7. 20194 minuty

Bez červených trenek to nešlo

Ponožky v sandálech, řízek a chleba a taky chlebíček. „Tyhle největší stereotypy jsou paradoxně u lidí nejoblíbenější,“ říká Soňa Juríková, autorka Českem inspirovaných emotikonů nazvaných Czemoji. Původně semestrální práce si už získala popularitu a autorka hodlá na podzim zprovoznit sadu 180 emotikonů.

Klára Zajíčková
Vedou ponožky v sandálech.

Jak vás napadlo vytvořit emotikony glosující život Čechů?

Původně jsem chtěla předělat jen design klasických emotikonů a ty chybějící dodat. Ale zjistila jsem, že tahle cesta nefunguje. Tak jsem zkusila osobní přístup a přišla na to, že mi scházejí české reálie. Pak už se nápady začaly nabalovat. A že se přidala i nadsázka a satira, mi nakonec připadá mnohem lepší. Kdybych je pojala vážně třeba s momenty z české historie, stejně by je asi nikdo nepoužíval.

↓ INZERCE

Co vám naskočí, když se řekne „typicky český“?

Jako první mě napadají ponožky v sandálech. A tenhle největší stereotyp je taky paradoxně nejoblíbenější. U lidí vedou právě Czemoji ponožek v sandálech, pak chlebíčku a řízku s chlebem.

Je tedy sada sbírkou českých klišé?

Zase tolik klišé v ní nenajdete, to bych udělala jen hrstku emotikonů. Spíše jsem se pokoušela opravdu zachytit realitu. To, že existuje chlebíček, není klišé. Vycházela jsem z tradic, kultury, ale i klasických značek alkoholu a potravin.

Když jste si dělala průzkum, co lidem schází, nejvíc to prý byly nadávky. Dá se tedy pomocí Czemoji nadávat?

Špatně. Nadávky jsou buď moc konkrétní, nebo nevýstižné. Nechtěla jsem, aby sada byla vulgární – a něco abstraktního se zase v ikonce nedá dobře zachytit.

Kresby jako turista v Tatrách nebo s pivem na nafukovacím kruhu jsou opravdu…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc