0:00
0:00
Kultura26. 5. 20187 minut

Hlas tichých věcí

O hudbu skladatele Ondřeje Adámka je zájem v Německu i na Pražském jaru

,
foto: Matěj Stránský
Ondřej Adámek
Autor: Matěj Stránský

Tak nabitý rok jako ten letošní jsem ještě neměl,“ pochvaluje si skladatel a dirigent Ondřej Adámek na slunné terase dočasně pronajatého mnichovského bytu. O jeho hravou a emocionální hudbu je totiž v Evropě zájem. V bavorské metropoli je na skok, tráví tu pár týdnů intenzivních příprav a zkoušek své komorní opery Alles klappt (Všechno klape), která bude mít premiéru začátkem června na Mnichovském bienále – vyhlášeném festivalu soudobého divadla. Okamžitě po pěti mnichovských reprízách pak míří do Aix-en-Provence, kde uvede premiéru další komorní opery Seven Stones, jejíž libreto napsal známý islandský básník Sjón.

„Hudebně už nám Alles klappt drží pěkně pohromadě. Teď je nutné pracovat na textu, aby se ho sólisté naučili dobře nazpaměť,“ říká. Text, který zpěváci musí zvládnout, vychází mimo jiné z dochovaných dopisů, jež Adámkův dědeček posílal za války z Terezína. Listy byly podřízené cenzuře a stojí v nich pouze pozitivní věci; člověk jen může tušit, co vězni skutečně prožívali. Zároveň je libreto plné komplikovaného slovníku německé válečné propagandy. Zkouší se dlouho každý den, protože Adámek chce vždy něco navíc. Zpěváci obvykle musí buď na něco hrát, nebo něco hrát, a hráči zase zpívat. Rád jde na hranice jejich zaběhlých zvyklostí. A platí to i pro Alles klappt.

↓ INZERCE

Jedná se o první operní dílo devětatřicetiletého skladatele, který od roku 2003 žije a komponuje takřka bez přestávky v zahraničí, nejprve ve Francii a poté v…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc