0:00
0:00
Od věci4. 2. 20173 minuty

Když se pije U Suchánků

První den tohoto měsíce opět začal Suchej únor, kampaň, která chce upozornit na nadměrnou konzumaci alkoholu. „Pivo, víno, panáky, to je součást naší národní identity. A u mužské části populace to platí obzvlášť,“ komentuje důvod vzniku sociolog Josef Petr z Ligy otevřených mužů.

Suchaři. (Josef Petr první zleva)

Těšil jste se na letošní Suchej únor?

Těšil. Od doby, co ho dodržuji, se z tohoto měsíce stalo období, kdy toho zvládnu nejvíc. Stihnu vyřešit hodně osobních věcí a nakopnout pracovní projekty. Je třeba se připravit, že prvních čtrnáct dnů bez alkoholu je boj, protože člověka ovládají chutě. Ale pak zmizí, člověk zbystří a začne si střízlivost užívat.

↓ INZERCE

Proč zrovna únor, nejkratší měsíc v roce?

To se nabízí, ale délka měsíce s tím nesouvisí. První ročník vznikl spontánně před pěti lety, když jsme přemýšleli, co udělat pro zdraví českých mužů. V lednu jsme akci vymysleli a hned nato v únoru uspořádali. Do prvního ročníku se zapojilo okolo stovky lidí, letos už něco přes tři tisíce. Nicméně i to je náš odhad podle sociálních sítí, není povinnost se nikde registrovat, takže přesný počet se těžko odhaduje. Kdo tedy ví, kolik vlastně chodí po Česku „sucharů“.

O co přesně v Suchým únoru jde?

Je to kampaň na podporu mužského zdraví. Jde o to, že účastníci nebudou měsíc pít. Mohou také tvořit týmy, tzv. suché smečky – už třeba existují Hoši od Suchý řeky, Třesoucí se šílenství, TJ Apolinář, Antabus Society Brno. Navíc sbírají finanční prostředky pro náš projekt Patron, který pomáhá klukům z dětských domovů postavit se na vlastní nohy.

Kampaň používá dost specifický jazyk. Kromě smečky výzvy Buď suchej! nebo Ukaž tlamu…

Pro muže, a…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc