0:00
0:00
Kultura23. 11. 20178 minut

Móda

Merchandising

A to jsme neslyšeli jedinou jejich písničku.
Autor: Profimedia, Alamy

Investice s dírou

Nedají se digitalizovat, streamovat ani stahovat z internetu. Na rozdíl od hudby. I proto se z nich v poslední době stal komerční fenomén. Koncertní trička, která se kdysi zrodila jako suvenýr upomínající návštěvníka na jeden divoký večer s oblíbenou kapelou, jsou dnes naprostým tržním hitem. A nejen pokud jde o kompenzování příjmů z klesajícího prodeje hudby.

↓ INZERCE

Trička s výrazným logem kultovní kapely si fanoušek mohl donedávna pořídit výhradně na koncertě či v obchodě s hudbou a byla známkou spiklenectví a příslušnosti k jedné subkultuře. Dnes mají výraznou pozici na regálech obřích oděvních řetězců jako Topshop, H&M nebo Primark. Všude tam se na ramínkách tísní textil se jmény jako Ramones, The Rolling Stones, Nirvana, Kiss, AC/DC, Metallica nebo Iron Maiden. Kupují si je lidé, kteří často neslyšeli ani jednu jejich písničku, ale líbí se jim úderný design.

Víc peněz než ze vstupného. (Módní přehlídka inspirovaná merchandisingem Autor: Profimedia, TEMP Shutterstock

Ale tím výčet zájmu o tento kus oděvu nekončí. Má své místo už i ve světě vysoké módy, dostal se na přehlídková mola, nosí ho celebrity a souběžně s trendem vintage roste také zájem o originální trička z dvacet, třicet i čtyřicet let starých turné. Není výjimkou, že na internetových aukcích a ve specializovaných buticích se cena autentického trička vyšplhá až na několik tisíc dolarů. Žádný jiný textil nejde na odbyt tak dobře, i když je skoro zničený. „Jsou to jediné kusy, které…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc