0:00
0:00
Kontext19. 8. 201712 minut

Proces v čase postpravdy

Proč se v Berlíně stojí fronty na literární relikvii Franze Kafky

Franz Kafka kolem roku 1915

Přišel se podívat už potřetí a dnes si na to přinesl i rybářskou židličku. Nemusí se tak hodiny ohýbat nad skleněnou vitrínou: vsedě má všechny stránky pěkně přímo před nosem naklánějícím se nad bezpečnostní skříní. „Vždycky jsem si to chtěl přečíst v originále se všemi jeho škrty a poznámkami. A teď mám konečně možnost,“ říká v potemnělém sále berlínské galerie Martin-Gropius-Bau starší muž hledící skrz skleněný poklop na stránky popsané tenkým, až kaligraficky úhledným rukopisem.

V galerii je ticho jako v kostele, nábožnou atmosféru jen občas přeruší vrznutí podlahy, to když se návštěvníci kolem vitrín uspořádaných do čtverce v centru místnosti pomalu přemisťují od stránky ke stránce. Po pár minutách se ze svého stanoviště zvedá i muž, který se představuje se šibalským úsměvem jako „Heinrich K.“. Spolu s ostatními si vystál frontu, aby na vlastní oči uviděl „evangelium moderny“, jak prezentované dílo pojmenoval v recenzi výstavy Franz Kafka. Der ganze Prozess (Franz Kafka. Kompletní Proces) deník Frankfurter Allgemeine Zeitung. Originál rukopisu nedokončeného Kafkova románu Proces, jenž v galerii leží na 171 rozřezaných stranách čtvercového formátu.

↓ INZERCE
Patrně učinil někdo na Josefa K. křivé udání. (Rukopis Procesu, strana 216) Autor: DLA-Marbach, www.dla-marbach.de

Ikonické dílo západní literatury může být kvůli citlivosti papíru vystavené jen dva měsíce. A ještě je pod sklem chráněné speciálním filtrem, který na zašlé listy položené na šedozelené podložce nepustí víc…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc