Vzpoura proti špatné maturitě
Jak má vypadat závěrečná zkouška, která dává smysl
Na anakolut, atrakci, zeugma a kontaminaci letošní maturanti hned tak nezapomenou. Vybafla na ně z otázky číslo 20 didaktického testu z českého jazyka a literatury a řadu z nich značně rozhodila.
„Hned po zkoušce jsme s kolegyní s hrůzou zjistily, že třetina studentů maturitu kvůli didaktickému testu zřejmě neudělá,“ říká češtinářka mezinárodního gymnázia v Ostravě Lucie Kuluri. Studenti za učitelkami totiž po testu přiběhli a zoufali si, že vyřešit víc než padesát úloh (počet otázek i s podotázkami) se za hodinu prostě nedalo. Učitelky si daly tu práci, že prošly kopie všech jejich testů a musely jim dát za pravdu. Z téhle analýzy jim zároveň vyšlo, že zlomová byla právě otázka číslo 20.
Tvůrci testu sice nepožadovali, aby studenti cizí slova jako anakolut či zeugma, která označují „odchylky od pravidelné větné stavby“, znali, v otázce je uvedli i s jejich definicí. Jenže prokousat se klopotnými několikařádkovými definicemi zabralo čas, stejně jako najít pak „vyšinutí“ či „spodobu“ v některé ze šesti nabízených vět. „Až do této úlohy řešili naši studenti test celkem úspěšně,“ říká Kuluri. „Na ní se ale zasekli, a když zjistili, že už jim nezbývá skoro žádný čas, dodělávali zbylé otázky v panice a rychlosti, nadělali v nich plno chyb.“
Ostravské učitelky nelenily a napsaly Centru pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat), které testy připravuje, a ministerstvu školství. „Hromadí se nám zoufalé stížnosti studentů, že letošní test z českého jazyka se nedal časově…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu