0:00
0:00
Agenda28. 5. 20163 minuty

Zmatený vzor dobroty a síly

Autoři Krkonošských pohádek vyhráli první kolo sporu o to, zda Vodafon zneužil v reklamě postavu vládce českých hor

Astronaut

Režisérovi Jakubu Kohákovi se linka s Krakonošem líbila o něco méně než nápad využít do vánoční reklamy postavy ze seriálu Návštěvníci, ale nakonec ustoupil. Mytickou postavu vládce hor chtěla ve spotu jak reklamní agentura, jejíž kreativci vše vymysleli a která mu práci zadala, tak klient – mobilní operátor Vodafone. Na Vánoce 2013 tak na televizní obrazovky vtrhla trochu jiná verze Krakonoše, než jakou známe z legend a pohádek. Krakonoš v podání Karla Heřmánka v klipu nejprve laškuje s krásnou dívkou a pak se sloganem o „volání přírody“ míří zrychleným krokem k latríně.

Reklama bez většího rozruchu proběhla éterem (Vodafonu ani Radě pro rozhlasové a televizní vysílání si nikdo nestěžoval) a málokdo, včetně autorů, by si na ni po třech letech vzpomněl. Paměť až nyní oživilo rozhodnutí Městského soudu v Praze, jež dalo za pravdu dvěma autorkám a dědicům třetího autora večerníčkovské televizní klasiky Krkonošské pohádky. Reklama podle nich dehonestuje a zneužívá hrdinu seriálu a soud nařídil Vodafonu zaplatit odškodné ve výši 600 tisíc korun. Spor ještě není u konce, protože operátor chystá odvolání, celá věc ovšem představuje zajímavý právní problém.

↓ INZERCE

Právník tvůrců pohádek František Vyskočil totiž neargumentoval ochranou autorských práv, jak by se dalo čekat, ale nekalou soutěží. Tak se označuje chování účastníků hospodářské soutěže, tedy firem i jednotlivců, kteří na trhu jednají v rozporu s dobrými mravy.

Nekalá soutěž může mít řadu forem, mimo…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc