Nikdo je nemá v lásce, ale všichni už si na ně zvykli a internet by se bez nich neobešel.
Všudypřítomné bannery, vyskakující obrazovky, samospouštěcí videa a animovaná pozadí stránek jsou nedílnou součástí každodenního webového provozu. Jde o nepsanou smlouvu: za to, že dostáváme obsah zadarmo, platíme nikdy nekončícím přívalem reklamních sdělení. Tuhle dohodu se ale čím dál víc lidí rozhoduje porušit a v posledních týdnech se tak debata o reklamách opět dostává na pořad dne.
Internetové reklamy totiž přerostly únosnou mez – nejen agresivitou, ale mimo jiné i sběrem dat o jednotlivých uživatelích, který prakticky každý banner tiše provádí. Do popředí zájmu se tak dostávají služby jako Adblock, které umí reklamu zablokovat. Dříve spíš „ajťácká vychytávka“ se stává čím dál masovější: v USA blokuje reklamu 15 procent uživatelů internetu, v Polsku už více než třetina.
Dosud bylo možné používat reklamní blokátor jen na počítači, diskuse však rozvířila zpráva, že se služba rozšíří i na mobilní zařízení. Připravovaná verze operačního systému pro mobily iPhone má blokování reklamy umožnit, a de facto tak omezit provozovatelům webů příjmy od stovek milionů uživatelů. Blokovat reklamu má přitom smysl obzvlášť na mobilních telefonech s omezenými datovými tarify: jak na jaře zjistil publicista Daniel Dočekal z analýzy českých zpravodajských serverů, reklama může zabírat až 90 procent přeneseného objemu dat.
To samozřejmě nahání hrůzu provozovatelům internetových stránek po…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu