0:00
0:00
Kultura3. 3. 20135 minut

Ravensbrück. Příběh Mileny Jesenské

Steve Sem-Sandberg

56 R10 jesenska Autor: Respekt

Milena Krejcarová je ve vysokém stupni těhotenství a snaží se plná energie a fu­riantství přebrodit horskou bystřinu. Jenže vodu podcení, ledový proud ji strhne. Ještě netuší, jak daleko ji potok odnese, i když ji manžel ve skutečnosti rychle vytáhne. Ten výjev za ni dopoví autor románu Ravensbrück a načrtne kolem něj netušené souvislosti. Je to jedna z etap životního příběhu Mileny Jesenské (1896–1944), novinářky a překladatelky, která se zapsala do dějin české literatury a žurnalistiky.

Její osud zpracoval švédský spisovatel Steve Sem-Sandberg (54), který se v Česku představil románem o polském ghettu Chudí v Lodži (2011). Ravensbrück je poslední částí jeho volné románové trilogie, která se působivým dokumentárním způsobem věnuje výjimečným ženským postavám. Na životě české novinářky zajímaly Sem-Sandberga podle vlastních slov především „švy“, dramatické zlomy životního příběhu, který se začíná odvíjet na pražském Novém Městě, na dohled od Václavského náměstí. Tady Milena Jesenská vyrůstala v rodině českého lékaře a stomatologa, tady sedávala u postele nemocné maminky. Jako drzá a zhýčkaná pubescentka úporně hledala svůj svět, až ho našla mezi pražskými německými literáty.

↓ INZERCE

Vyrovnává se se silně dominantním otcem, který ji mimo jiné nechá dočasně zavřít do blázince. Píše první texty a seznámí se s Franzem Kafkou – ale jen prostřednictvím dopisů, autor a jeho překladatelka se setkají všeho všudy dvakrát. Inteligentní, vnímavá a tvrdohlavá Jesenská si postupně dobude pozici moderní novinářky a její protinacistická angažovanost ji dovede až do koncentračního tábora Ravens­brück, kde stráví čtyři roky a zhruba rok před koncem války zemře.

Osud formují zdánlivé drobnosti, jako je třeba bláznivý nápad přebrodit ledovou říčku, který Jesenské způsobí akutní sepsi v koleni a odhalí zdravotní potíže související s nevěrou jejího muže. Chromá noha si od té doby žádá neustálý přísun jedu známého jako morfium a charakterizuje její chůzi, když se o patnáct let později vleče po dvoře lágru jako politická vězeňkyně. Prožitá bolest formuje i její vztah k jediné dceři Janě, která je asi tou největší obětí sebezničujícího Milenina stylu života, čelí jejím abstinenčním záchvatům a předčasně přichází ve zjitřené době o dětství vlastně ještě dřív, než ve svých jedenácti letech přijde o Milenu, kterou právě zatýká gestapo.

Ravensbrück je rozsahem poměrně komorní dílo. Při práci na něm strávil Sem-Sandberg v České republice pět let a prostudoval stohy archivních materiálů. Hledal a skládal souvislosti jako v detektivce, které Jesenská tak ráda četla. Výsledkem mohl docela dobře být opus, široce rozmáchlý román o tragickém osudu komplikované osobnosti na pozadí pohnutých dějin. Ale stovky hodin strávených se střípky z Milenina života vybídly autora k sevřené, někdy až na slovo skoupé mozaice, z níž bolí oči, a přitom tvoří obraz s jasnými konturami.

Románové pasáže se v rozmanitě přitažlivé struktuře střídají s úryvky z článků Jesenské nebo s životopisnými fakty oproštěnými od jakékoli fabulace. Jednotlivé kapitoly oddělují úryvky nazvané Zdi, které zrcadlí mnohoznačný symbol Mileniny životní cesty. Jakmile je prostor začíst se a nechat se unášet příběhem, hned ho zcizí poznámka o pramenech nebo statický popis archivní fotografie, nad kterou se lehce hrbí Sem-Sandbergova záda. Možná je to nutná obrana před sebou samým, když se spisovatel natolik ponoří do něčího života, až slyší jeho repliky a chtěl by je zopakovat. A tak jen v úryvcích, které nazývá antiživotopisem, si autor dovolí překročit práh a obrací se přímo k Mileně, oslovuje ji s vroucím porozuměním, jež čtenáře vylučuje a dělá z něj provinilého posluchače cizího intimního rozhovoru. Právě tady si uvědomíme, jak vzdálená zůstává Milena Jesenská navzdory všemu, co o ní prameny prozradily.

Vzhledem k tomu, jak nešťastný je příběh, který Milena Jesenská prožila, nepůsobí Ravensbrück dojmem, že by v něm zůstala neosvětlená místa. Spíš jen úhel pohledu je jiný, například několik málo stránek o jejím vztahu ke Kafkovi působí víceméně jako povinná zmínka o někom, s kým se obvykle Jesenské jméno spojuje nejčastěji. Zbývá otázka, kde bere člověk sílu žít tak dramatický a pohnutý osud. „Často se v životě upínáme k určitému pocitu či tónu, třeba je ten pocit dílem pomíjivého okamžiku a nikdy se znovu nevrátí. Možná tenhle život ani nemá jiný smysl než to, co se zračí v oné prchavé chvíli.“

Autorka je nordistka.

Steve Sem-Sandberg: Ravensbrück. Příběh Mileny Jesenské
Přeložila Dagmar Hartlová, Paseka, 264 stran


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].