Tahle trať není pro chudé
„Zatím je to jen naleštěný projekt, kterým se mocní chtějí ukázat světu,“ kritizuje budování sítě rychlovlaků v Číně šanghajský inženýr Jin. To se ale může rychle změnit.
Na vlakovém nádraží v jihočínské přímořské aglomeraci Kuang-čou rozhodně není žádná tlačenice. Stanice nejrychlejšího vlaku na světě je dimenzovaná pro několikanásobně vyšší počet cestujících, ale zatím se sem nikdo moc nehrne. Futuristická stavba s vysokými stropy vypadá spíše jako letištní než jako nádražní hala. A letištím se podobá i bezpečnostní kontrola: cestující pokládají zavazadla a kovové předměty na pás směřující k rentgenovým snímačům. Za pár minut se z jižního nádraží v Kuang-čou směrem do středočínského Wu-chanu rozjede souprava, která je navzdory poněkud ordinérnímu jménu Harmony Express považována za jeden ze zázraků techniky. Vyjede ze dvanáctimilionového města, kde je koncem listopadu možné chodit jen v tričku s krátkým rukávem a podél trati rostou palmy. Za tři hodiny ujede 968 kilometrů a dorazí do města, kde je nutné si obléknout svetr a podzimní bundu.
Vedle přistaveného vlaku ženy v uniformách myjí nástupiště. Některé ho vytírají mopem, jiné klečí na zemi a hadrem čistí peron. Přední kabina vlaku připomíná kokpit letadla a jeho piloti se právě chystají ke startu. Je přesně jedenáct ráno a jízda, která pro čínské vedení symbolizuje další krok směrem do světové elity, právě začíná.
Všechno je…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu