0:00
0:00
Společnost5. 12. 20109 minut

Miliarda na nákupech

„Čínu už nemůžeme srovnávat s naším komunismem,“ říká Petr Němec, který pracuje pro globální obchodní řetězec v Číně

Astronaut
↓ INZERCE

Na rudém gauči podřimuje mladý muž. Na vedlejším zeleném křesle si hoví další, okolo spáčů prochází průvod mladých párů a rodin s malými dětmi. Mrknou se zběžně na křeslo a na gauč. Někteří se ho dotknou, tak aby neprobudili spáče, a kráčí dál do místnosti plné manželských postelí. Na jedné spí v dekách zabalené dítě a jeho otec. Na příjemné matraci jiné postele si ustlala mladá žena a dívá se na iPhonu na film. Jiná paní si sem přišla číst knihu. Vůbec si nevšímají desítek kolemjdoucích, kteří okukují nábytek, na němž odpočívají. A kteří asi také vybírají volnou pohovku, na které by se alespoň na chvilku rozvalili.

Je nedělní odpoledne a pekingskou pobočkou nadnárodního řetězce Ikea proudí tisíce lidí. Tak jako každý víkend. Někteří si přišli koupit nový nábytek. Jiní se jen chtějí podívat na postel, na niž teprve šetří. Další s sebou přivedli truhláře, kteří vybraný výrobek okouknou, změří a zhotoví za nižší cenu. Všichni si ale přišli nábytek Ikea ozkoušet, osahat, „oležet“ – proto je zdejší chaotická atmosféra nesrovnatelná s tou v evropských pobočkách švédského řetězce.

Motor Evropy

Ikea začíná neoddělitelně patřit k domácnostem nové, rychle bohatnoucí čínské střední vrstvy. Produkci značky, která je v Evropě synonymem laciného (a zároveň designérsky přitažlivého) zboží, si tady kupují…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc