Nemyslet na blbé
S odchodem Ladislava Smoljaka končí jedna éra českého divadla
Křest výpravné knihy je příležitostí k oslavám, tentokrát to ale neplatí. I když je představení knihy Génius, který se neproslavil vyvrcholením více než roční náročné práce na „obrazové a zvukové kronice“ života českého polyhistora, čtvrteční odpoledne v Žižkovském divadle Járy Cimrmana se nese v pietním duchu. Je to totiž jen pár dní, co zemřel Ladislav Smoljak. A všichni v sále vědí, že s jeho odchodem skončila poslední z velkých tvůrčích autorských dvojic, které u nás mají tradici od Wericha s Voskovcem. Duo S+S spolu psalo přes čtyřicet let a zůstalo po něm patnáct divadelních her a filmové scénáře k osmi snímkům. Zvlášť v posledních letech pracovali Smoljak se Svěrákem i na svých individuálních projektech, ale nebyli v nich vždy tak silní, jako když se pustili do práce spolu.
Zedník a architekt
Instinktivně vtipkující hračička Svěrák se doplňoval s analyticky myslícím Smoljakem. „On chtěl mít všechno promyšleno, než se pustil do práce,“ vzpomíná Zdeněk Svěrák v zákulisí domovské scény po čtvrtečním křtu. „Hledání tématu a rešerše mu někdy trvaly týdny, zato já mám tendenci psát, i když pomalu nemám ještě o čem. Až nad počítačem nebo psacím strojem ve…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu