Kdo se nezlepší, končí
Všechny reformy, které Angličané plánují, teď směřují k větší otevřenosti školského systému – a k průměrnosti. Vláda na jedné straně chystá zrušení všech podprůměrný škol, zároveň však, s podporou opozice, odmítá zřizování nových výběrových, které tradičně vychovávají nejúspěšnější studenty.
Střední škola Perry Beeches v Birminghamu byla před několika měsíci vyhlášena jednou z nejhorších škol v Anglii. Výsledky jejích žáků byly tak špatné, že škole hrozil zánik. Ministerstvo školství jí snížilo finanční příspěvek a poslalo do Birminghamu tým inspektorů. Zpravodajství místních novin navíc rozšířilo mezi rodiči paniku a škola tak musela bojovat o své žáky. Před pár dny byly publikovány nové výsledky. Perry Beeches se stala rekordmankou roku – v hodnocení žáků zaznamenala největší pokrok a zavření už jí nehrozí. Dalších 440 „špatných“ škol však zlepšení nezvládlo a musí tak dál bojovat o svou záchranu. Ministr školství Ed Balls totiž počítá s tím, že nejhorší školy nechá zavřít už v roce 2011.
Zavírání špatných škol je zatím poslední částí školských reforem, které v Anglii (ostatní části Británie mají oddělený školský systém) probíhají nepřetržitě už desítky let. Žádná z nich se přitom zatím neosvědčila, ačkoli už Angličané změnili svůj školský systém od základů. Změny se týkaly financování škol, jejich vedení, závislosti na státních úřadech, testování a hodnocení žáků, práce inspektorů, stejně jako přijímaček a školních osnov.
Nejčastěji se mění osnovy. Prakticky neustále se mění jejich obsah, stejně jako to, jakou volnost dávají učitelům. Zatímco na začátku devadesátých let se osnovy rozšiřovaly, a školy tak neměly příliš prostoru pro…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu