DNESKA JEDETE GRATIS
RESPEKT 29/09
Doprava jako veřejná služba
Domnívám se, že veřejná doprava je ve své podstatě veřejná služba poskytovaná městem jeho obyvatelům. Služba jako taková by měla být koncipována tak, aby umožňovala život ve městě a zkvalitňovala jej. Vzhledem k tomu, že doprava na úrovni města je dnes každodenní nezbytností a nutností, řadím ji mezi základní potřeby obyvatel a měla být financována z daňových prostředků.
Ve Švédsku existuje skupina propagátorů bezplatné veřejné dopravy, která se časem rozrostla do malého hnutí za bezplatnou dopravu. Stalo se tak v momentě, kdy město Stockholm outsourcovalo svoji MHD francouzské firmě Veolia, která zneprůhlednila zacházení se svěřenými veřejnými prostředky (coby soukromá firma nepodléhá stejným zákonům, které se vztahují na veřejné organizace a ukládají jim povinnost vykazovat nakládání s veřejnými prostředky) a následně podala radnici návrh na zvýšení jízdného. Vlna nespokojenosti vyvolala polemiku nejen o tom, zda by se zákon o zacházení s veřejnými prostředky neměl vztahovat i na soukromé subjekty a zda je etické generovat na daňových prostředcích netransparentní zisk, ale také zda by nebylo jednodušší provozovat veřejnou dopravu zdarma.
Helena Bergmanová
OPRAVA
V minulém čísle jsme v článku „Mazej ze školy“ omylem zkomolili jméno historika Rudolfa Vévody na Vejvodu a rovněž Státní ústřední archiv se dnes jmenuje Národní archiv. Tímto se omlouváme.
V minulém čísle jsme v anotaci na výstavu Petra Veselého nedopatřením přiřkli autorství několika citací Marku Pokornému, který je ovšem nikdy nenapsal. Tímto se mu omlouváme.
Více čtenářských dopisů na Respekt.cz/Vase dopisy.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].