0:00
0:00
Rozhovor2. 2. 200815 minut

Bušení do opony Národního divadla

„Opera ani vážná hudba nejsou mrtvé,“ říká dirigent Národního divadla a hudební skladatel Marko Ivanovič (31). „Jen už po příchodu avantgardy nikdo není schopen říct, co je dobrá a kvalitní muzika.“

Marika Pecháčková
Astronaut
Autor: Respekt
Fotografie: Marko Ivanovič - Autor: Tomki Němec Autor: Respekt
↓ INZERCE

Právě dokončuje komiksovou operu Cybercomics podle románu Egona Bondyho. Pro Národní divadlo připravil aranžmá k opeře Dobře placená procházka, kterou také diriguje, a jako skladatel a autor hudebního nastudování připravil s Divadlem bratří Formanů představení Obludárium, které bude mít českou premiéru 13. února. „Opera ani vážná hudba nejsou mrtvé,“ říká dirigent Národního divadla a hudební skladatel Marko Ivanovič (31). „Jen už po příchodu avantgardy nikdo není schopen říct, co je dobrá a kvalitní muzika.“

Necítíte se někdy – jako mladý dirigent – ve svatostánku Národního divadla nepatřičně?

Trochu jsem se tradice Národního bál, ale kdykoliv na ni narazím, vidím, že má smysl. Je čest tu být. Vždyť tu donedávna působil Zdeněk Košler, jeden z našich nejlepších dirigentů. Měl absolutní sluch, fotografickou paměť… zpaměti i zkoušel. A navíc měl krásné ruce, což je u dirigenta taky důležité. Nebo Bohumil Gregor. Byl vzteklý, ale všichni vzpomínají na jeho provedení děl Leoše Janáčka.

Já už jsem je v divadle, bohužel, nezažil, ale musím říct, že mám před lidmi z orchestru, kteří s nimi pracovali, občas stažený zadek. Jinak jsem ještě s orchestrem kmenový repertoár – Smetanu, Dvořáka… – nezkoušel, mám zatím štěstí spíš na netradiční představení.

Co myslíte tradičním…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc