Bušení do opony Národního divadla
„Opera ani vážná hudba nejsou mrtvé,“ říká dirigent Národního divadla a hudební skladatel Marko Ivanovič (31). „Jen už po příchodu avantgardy nikdo není schopen říct, co je dobrá a kvalitní muzika.“
Právě dokončuje komiksovou operu Cybercomics podle románu Egona Bondyho. Pro Národní divadlo připravil aranžmá k opeře Dobře placená procházka, kterou také diriguje, a jako skladatel a autor hudebního nastudování připravil s Divadlem bratří Formanů představení Obludárium, které bude mít českou premiéru 13. února. „Opera ani vážná hudba nejsou mrtvé,“ říká dirigent Národního divadla a hudební skladatel Marko Ivanovič (31). „Jen už po příchodu avantgardy nikdo není schopen říct, co je dobrá a kvalitní muzika.“
Necítíte se někdy – jako mladý dirigent – ve svatostánku Národního divadla nepatřičně?
Trochu jsem se tradice Národního bál, ale kdykoliv na ni narazím, vidím, že má smysl. Je čest tu být. Vždyť tu donedávna působil Zdeněk Košler, jeden z našich nejlepších dirigentů. Měl absolutní sluch, fotografickou paměť… zpaměti i zkoušel. A navíc měl krásné ruce, což je u dirigenta taky důležité. Nebo Bohumil Gregor. Byl vzteklý, ale všichni vzpomínají na jeho provedení děl Leoše Janáčka.
Já už jsem je v divadle, bohužel, nezažil, ale musím říct, že mám před lidmi z orchestru, kteří s nimi pracovali, občas stažený zadek. Jinak jsem ještě s orchestrem kmenový repertoár – Smetanu, Dvořáka… – nezkoušel, mám zatím štěstí spíš na netradiční představení.
Co myslíte tradičním…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu