0:00
0:00
22. 11. 20082 minuty

Editorial

Evropané sice přestali kupovat auta, ale Rusové, Číňané a Indové právě objevili českou škodovku. A teď ty špatné zprávy: v roce 2030 bude v Číně tolik aut jako v Americe, Číňané si je však budou vyrábět sami.

simecka 300
Autor: Respekt
Autor: Respekt
Fotografie: MARTIN M. ŠIMEČKA - Autor: Pavel Reisenauer Autor: Respekt
↓ INZERCE

Evropané sice přestali kupovat auta, ale Rusové, Číňané a Indové právě objevili českou škodovku. A teď ty špatné zprávy: v roce 2030 bude v Číně tolik aut jako v Americe, Číňané si je však budou vyrábět sami. Američané zapomněli dělat dobrá auta a jejich automobilky krachují. A přesto budou v roce 2050 po planetě jezdit téměř tři miliardy aut, tedy pětkrát tolik co dnes.

A to samozřejmě není všechno. Z reportáže Tomáše Sachra a Ondřeje Kundry vyplývá, že Češi se snaží čelit krizi s pozoruhodnou tvořivostí

(str. 16–19), totéž však prozatím nelze říci o amerických šéfech GM nebo Fordu, jak píše Jiří Sobota (str. 30–32). A aby toho nebylo o autech a lidech dost, téma uzavírá týdeník The Economist futuristickou vizí světa plného čtyřkolek na elektřinu (str. 33–35).

„Konstatuji aktuální stav zkázy,“ řekl jeden světový filozof (str. 66–67) před pár lety. Tehdy ještě například počítač vypadal jako slibná naděje lepších zítřků, dnes už ale americký expert Stephen Spoonamore vidí „vážné ohrožení“ svého národa v oceánu internetu, kde hackeři „pracují na objednávku mafií a národních států“ (téma na str. 42–47). Ten filozof se jmenuje Claude Lévi-Strauss a právě se dožívá sta let. „Svět začal bez člověka a skončí bez něj,“ říká trpce na naši adresu.

Možná má pravdu. Do Kralup nad Vltavou už se stěhují desítky tisíc havranů, ale s lidmi zatím žijí v míru. „To je krása,“ vydechne při pohledu na ně malý Jakub v reportáži Jana Brabce (str. 27–29). Tato věta přece jen vyvolává jisté naděje.

Vážené dámy a pánové,

příjemné čtení vám přeje

MARTIN M. ŠIMEČKA


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].