Středověká globalizace oblud
Jsou obludy na chrličích gotických katedrál vymyšlené? Odkud vzal Hieronymus Bosch své příšery s obličejem na břiše? Kde všude najdeme stromy wak wak, na kterých rostou lidské hlavy? Odkud pochází magická moc drahokamů?
Jsou obludy na chrličích gotických katedrál vymyšlené? Odkud vzal Hieronymus Bosch své příšery s obličejem na břiše? Kde všude najdeme stromy wak wak, na kterých rostou lidské hlavy? Odkud pochází magická moc drahokamů? Pokud vás nezajímá středověk či gotika, vůbec nevadí, protože z knihy Fantastický středověk se především dozvíme, jakou cestou přeskakuje virus imaginace z jedné kultury do druhé. Na své si přijdou i milovníci ezoterik, protože cesty některých symbolů z Východu na Západ působí skutečně mysticky.
Kniha Jurgise Baltrušaitise (1903–1988) také vyvrací představy o přísné a strohé gotice, kdy se lidé upínali výhradně k posmrtné existenci. A především zpochybňuje její ryze západní charakter.
Nečekané souvislosti
Ve skutečnosti se ve středověkém myšlení prolínaly vlivy, k nimž se křesťanský Západ nerad hlásil poté, co si v době zámořských objevů osvojil patent na rozum. Pohanský helénismus, islám a později kultury Dálného východu v lidech probouzely inspiraci a vnášely do Evropy ducha imaginace a znepokojení.
Tyto stručné dějiny oblud, zvláštních znamení či mandal sledují jejich cestu z Východu na Západ a obráceně. „Boschovi a Brueghelovi gryllové se vynořují z hloubi starověku a zároveň jsou již součástí nového světa,“ píše autor. Co jsou gryllové? Imaginární bytosti bez hlav anebo naopak s mnoha hlavami, kříženci…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu