Hrdinové naší doby: jezdci na kolech
„Jezdit na kole po Praze je podle mě sebevražda.“ Jsme v jednom z pražských divadel a na hlediště plné mladých lidí působí slova celorepublikového šéfa dopravní policie Zdeňka Bambase jako ledová sprcha.
Češi jsou národem cyklistů, mají ale strach jezdit po ulicích. Smrt aktivisty Jana Bouchala na tom může něco změnit.
„Jezdit na kole po Praze je podle mě sebevražda.“ Jsme v jednom z pražských divadel a na hlediště plné mladých lidí působí slova celorepublikového šéfa dopravní policie Zdeňka Bambase jako ledová sprcha. Je totiž jen několik dní poté, co auto na jedné z křižovatek usmrtilo předního propagátora pouliční cyklistiky Jana Bouchala, a přítomní cyklisté si pozvali zástupce policie a magistrátu v naději, že od nich uslyší něco jiného. Třeba povzbuzení do budoucna, že se zasadí o to, aby podobných smrťáků ubývalo. Emoce v hledišti jsou silné, lidé nevěřícně vrtí hlavou a pár z nich píská směrem k panelu. Zaznívají ale i konstruktivní návrhy. Třeba to, aby každý uchazeč o řidičák musel povinně projet s instruktorem 50 km po městě na kole, kde na vlastní kůži pozná pocity cyklistického strachu. Bambas na to nereaguje, jen si nejistě poposedne na židli, jako by už byl na odchodu. „Jsem šokován,“ říká další z propagátorů cyklistiky Petr Štěpánek z organizace Oživení. „Ani ve světle této tragédie nejsou policie a magistrát schopny přinést jediný návrh na zlepšení situace na silnicích.“
Hele, žlutá šipka
Zatímco rekreační cykloturistika po šumavských hvozdech, třeboňské pánvi či krásách Polabí zažívá za poslední roky rozkvět i díky podpoře regionální politiky a dotacím z EU, podpora…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu