0:00
0:00
Kultura19. 6. 20055 minut

Kostým není oblečení, ale filozofická otázka

Pro umělce je vždycky výhodné mít svou partu či skupinu, ale výtvarnice Ester Krumbachová (1923–1995) nepatřila nikam. Držela se principů moderního umění v práci a bezbřehé svobody v životě a nehleděla, co jí to vynese. Tak se stalo, že její originální styl dodnes nikdo plně nezhodnotil, přestože její práce v oblasti filmového a divadelního výtvarna je přelomová. „Kdo vlastně byla Ester?“ ptá se Věra Chytilová na začátku svého dokumentárního filmu Pátrání po Ester. „Byla to výtvarnice, spisovatelka? Myslela jsem, že jsem ji znala…“ V následujících dvou hodinách pak dojemně i suverénně nakreslí s pomocí pamětníků a archivů portrét zářivé ženy, která žila s vášní a vervou v dobách, kdy se většina lidí pokoušela hlavně ztratit v davu.

Astronaut
Fotografie: Nasaď mi křídla, Ester, létat už budu sám. Foto Ludvík Hradilek Autor: Respekt

Věra Chytilová natočila dokumentární portrét Ester Krumbachové. Magický, ale také nespravedlivý.

↓ INZERCE

Pro umělce je vždycky výhodné mít svou partu či skupinu, ale výtvarnice Ester Krumbachová (1923–1995) nepatřila nikam. Držela se principů moderního umění v práci a bezbřehé svobody v životě a nehleděla, co jí to vynese. Tak se stalo, že její originální styl dodnes nikdo plně nezhodnotil, přestože její práce v oblasti filmového a divadelního výtvarna je přelomová. „Kdo vlastně byla Ester?“ ptá se Věra Chytilová na začátku svého dokumentárního filmu Pátrání po Ester. „Byla to výtvarnice, spisovatelka? Myslela jsem, že jsem ji znala…“ V následujících dvou hodinách pak dojemně i suverénně nakreslí s pomocí pamětníků a archivů portrét zářivé ženy, která žila s vášní a vervou v dobách, kdy se většina lidí pokoušela hlavně ztratit v davu.

Tři etapy života lhářky

Materiálu pro film bylo málo. Esteřin poslední přítel neumožnil přístup k pozůstalosti v pankráckém bytě, a její práce proto žije výhradně ve filmech a vzpomínkách lidí, kteří se o sebe dokázali postarat lépe než ona. Ester se stýkala se stovkami lidí od příslušníků pražské galerky po umělecké prominenty, ale nikdo neznal ucelená fakta o její práci a minulosti. Zametala za sebou stopy a s oblibou se bavila tím, že o sobě tvrdila vždycky něco jiného. S výjimkou let 1956…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc