Opravdu totální divácký zážitek nabídl svým návštěvníkům právě skončený Mezinárodní festival dokumentárních filmů v Jihlavě. Metropole Vysočiny přitáhla mezinárodní i zdejší hvězdy dokumentaristiky, a kdo chtěl, mohl se filmem bavit až „do dna“. Například ho v nesčetných diskusích lépe promyslet, říct autorovi svůj názor, sledovat scenáristy, jak se snaží prosadit svůj projekt před renomovanými zahraničními producenty, a na závěr se na sebe dokonce podívat ve festivalových filmových vteřinách, které tak výrazně rozbily tradiční představy o tom, jak by měl festival a jeho mediální obraz vlastně vypadat.
Co se děje mezi moři
Jak ukazuje dění na velkých festivalech v Cannes, Berlíně a třeba i Karlových Varech, filmovému světu začíná pomalu ale jistě vládnout politický a sociálně kritický autorský pohled. Dokument, pro který jsou tato témata naprosto bytostná, je v tomto ohledu ještě radikálnější. Jihlavská přehlídka nových českých dokumentárních snímků, nazvaná Česká radost ukázala, že se tento trend prosazuje i u nás. Jejím vítězem se nakonec podle očekávání stal „hitový“ Český sen, který získal i Cenu diváků, a také film Afoňka už nechce pást soby mladého dokumentaristy Martina Ryšavého. První zaujal především svou odvahou a řemeslnou dokonalostí. A u druhého porota ocenila jeho poetická a v nejlepším slova smyslu etnografická východiska: hlavní hrdina ze…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu