Respekt článkem Vyražte brány univerzit (č. 12/2002) nastolil otázku, zda a do jaké míry mohou studenti reformovat vysoké školy. Rád bych do debaty na toto téma přispěl několika postřehy z druhé strany.
Válka bez konce
České vysoké školy se dnes vyznačují velice rozdílnou úrovní, posláním i zájmy. Nebylo by na tom nic špatného, kdyby ty rozdíly byly deklarované nebo alespoň zvnějšku rozeznatelné. Většina škol má ale bytostný zájem na tom, aby s informacemi o úrovni svých studijních programů, limitech aspirací i motivech, které za nimi stojí, na trh nechodila. Osmnáctiletým lidem, kteří přicházejí na univerzitu a teprve se musejí adaptovat na nový svět - který pro ně přirozeně reprezentuje právě ta fakulta, na niž byli přijati - tak unikají rozdíly mezi ní a jinými fakultami, natož pak univerzitami. Po pravdě řečeno je ani zajímat nemusejí. Pokud ovšem nezačnou aspirovat na reformu managementu své fakulty. Ten totiž operuje právě v silovém poli, které je určeno rozdíly v možnostech, aspiracích a problémech mezi fakultami téže univerzity, a zejména postavením jejich vysoké školy mezi ostatními. Ani svou vlastní fakultu ovšem studenti nevidí celou. Ze střední školy si přinášejí vědomí, že jejich učitelé jsou placeni za to, aby učili. Myslí si, že na vysoké škole také. Více než čtyřicet procent rozpočtu fakulty, za kterou odpovídám, je ovšem vytvářeno badatelskou činností. Studenti…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu