Bezmála tři měsíce mají Japonci nového premiéra a ještě jim nezevšedněl. Popularita Džuničiróa Koizumiho šplhá v průzkumech veřejného mínění až k 90 procentům, přičemž jeho předchůdce v premiérském křesle Joširóa Moriho si k posledku vážila méně než desetina respondentů. Středoškolské studentky tají dech, když devětapadesátiletý šéf vlády vypráví, že země musí projít reformami. Ženy v domácnosti si kupují nástěnné plakáty, z nichž se hlava premiéra ozdobená rozevlátou hřívou snivě dívá do dáli. Do minulého týdne se jich prodalo 700 tisíc. Na odbyt jdou skvěle i další předměty s premiérovou podobiznou, pro něž si sympatizanti chodí do ústředí jeho Liberálnědemokratické strany (LDP). Koizumiho lze mít na pouzdru pro mobilní telefon, na telefonní kartě, na triku, na propisovací tužce. Kdo se s ním chce těšit intimněji, může si koupit ručník s Koizumim. „Jen dnes ráno jsme těch ručníků prodali několik stovek,“ řekl minulé úterý agentuře Reuters prodavač suvenýrů v ústředí LDP.
Předvolební vzpruha
Liberální demokracie však z Koizumiho profituje i jinak, mnohem podstatněji. Blíží se volby do horní sněmovny (konat se budou 29. července) a její preference rostou. Podle listu Asahi má naději na zisk až 42 procent hlasů. Nejsilnější opoziční strana Minšutó zaostává o více než 30 procent. Průzkum pro Asahi také ukázal, že liberální demokraty bude volit takřka třetina voličů, kteří netíhnou k žádné straně. Deset procent z této velké skupiny přitáhl právě…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu