0:00
0:00
Kultura16. 2. 19987 minut

Jací jsme

Astronaut

Spolupráce na několika sociologických výzkumech podnítila koncem šedesátých let skupinu mladých fotografů k hlubšímu zájmu o sociální tematiku: zaznamenávali nestylizované projevy všedního života a skutečnou podobu prostředí, v němž se odehrává. Mrtvolná éra normalizace obdařila jejich tvorbu i politickými akcenty, neboť syrová opravdovost snímků z nižších pater společnosti usvědčovala oficiální obrazy reálného socialismu ze lži. Přes nepřízeň režimu se na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let podařilo teoretičce Anně Fárové uspořádat skupině sérii výstav v pražském Činoherním klubu a roku 1981 velkou soubornou výstavou v Plasech u Plzně.

Česká sociální fotografie se ve světě stala pojmem. Vedle Bohdana Holomíčka či Jindřicha Štreita vystavovala v Plasech i trojice fotografů, která o rok později zahájila dlouhodobý projekt Český člověk. Atmosféra jejich tehdejších fotografií byla krajně tísnivá - fantomatická architektura opuštěného města (Jiří Poláček), útržky nejasných dějů v jakémsi beznadějném podzemí (Jan Malý), tváře osamělých opilců z jedné silvestrovské noci (Ivan Lutterer).

Na cestě

↓ INZERCE

Počáteční idea Českého člověka se roku 1982 zrodila vlastně náhodou při fotografování lidových krojů pro barevný kalendář Centrotexu, když se autorům před objektiv kamery vnutil přiopilý chlápek v povolených montérkách. Konkrétní lidský jedinec byl na okamžik vytržen ze svého osudu a uveden kamsi mimo čas a prostor, kam si nicméně přinesl zřetelné…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc