0:00
0:00
Kultura24. 2. 19977 minut

Dva ze stojatých vod

Astronaut

V pražském nakladatelství Hynek vyšlo na přelomu roku pět novinek české prózy, jejichž vnějším znakem je pastózní barevnost obálek, vnitřním pak několik odstínů šedi. O hlavní domácí akvizici nakladatelství, Ivanu Klímovi a jeho románu Poslední stupeň důvěrnosti, jsme psali v lednu (Respekt č. 2/97). Rádoby hororová novela Ivana Binara (Jeníkova práce) a prapodivné texty autorské dvojice Zdena Bratršovská - František Hrdlička (Scény z mužského života) patří do suterénu zdejší prozaické produkce a je přitom víceméně lhostejné, že jejich ambice evidentně směřují k vyšším metám. Zbývající dva tituly nejsou horší než Klímova kniha, ale i tak se řadí spíše k nevýraznému standardu zdejšího prozaického psaní posledních několika sezon. Jenže ve stojatých vodách i líný kapr může simulovat pohyb hladiny. Jde navíc o knihy „zavedených“ autorů, o nichž se sluší referovat třeba už jen pro pořádek.

Zesláblý ironik

↓ INZERCE

Nejnovější kniha Jaroslava Putíka (1923) Plyšový pes může evokovat jeden kunderovský aforismus, že totiž „romanopisec má být hloupější než jeho román“. V případě Plyšového psa to totiž platí obráceně - text je „hloupější“ než to, co za ním stojí, tedy souhrn autorových intelektuálních a životních zkušeností a zážitků, jež si měly najít svou formu v jakési ironické meditaci nad pošetilostí světa. Ironizující skepse je sice šťastnou a konstantní polohou Putíkova…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc