Představme si situaci, kdy se radní rozhodnou, že všichni řezníci v jedné čtvrti budou platit ve srovnání s jinými podnikateli ještě zvláštní 20procentní daň navíc. Přitom jeden z řezníků bude tvrdit, že on to má dohodnuté tak, že zmíněnou diskriminační daň platit nemusí. Na první pohled působí tato myšlenka zvláštním dojmem.
Pražské zastupitelstvo schválilo v červnu vyhlášku (platí od 1. 7.), ze které vyplývá, že jednotlivé pražské obvody mají nárok požadovat od pořadatelů kulturních akcí, kterých se zúčastní více než tři tisíce diváků, speciální 20procentní daň z obratu, přesněji 20 procent z ceny každé prodané vstupenky. Jedna z konkurujících si agentur - Interconcert, který pořádá koncerty zásadně na Výstavišti v Praze 7 - pak novou daň platit nemusí.
Jak takový nápad vznikl? Po loňském koncertě Michaela Jacksona na Letenské pláni, kterého se zúčastnilo více než sto tisíc lidí, někoho napadlo, že obce (tedy pražské obvody) by mohly na takové monstrshow také něco vydělat. Především z obvodů Praha 7 a Praha 6 vznikl tlak na pražské zastupitelstvo, aby schválilo vyhlášku, která obvodům umožní pořadatele pořádně vyždímat. Každý, kdo prodá více než tři tisíce vstupenek, musí platit. A jak se přišlo právě na toto číslo a jak se dospělo k hornímu stropu sazby, si dnes nikdo nevzpomíná. Obce prostě potřebovaly peníze.
V Praze existují v současné době tři velké agentury. 10:15 vznikla krátce po revoluci, uskutečnila již desítky větších i menších koncertů…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu