0:00
0:00
13. 3. 19956 minut

Kdo rozhoduje o válce

Zákony našeho státu neusnadňují účinnou obranu v případě ohrožení. Ústava totiž nezakotvuje povinnost občanů bránit svou zemi se zbraní v ruce.

Zákony našeho státu neusnadňují účinnou obranu v případě ohrožení. Ústava totiž nezakotvuje povinnost občanů bránit svou zemi se zbraní v ruce. Splnění vojenských úkolů bez ohledu na možné ohrožení života a zdraví vyžaduje od občana pouze branný zákon, ovšem právně vyšší Listina základních práv a svobod mu zaručuje jejich ochranu. Kromě toho dnešní zákony nevymezují, které instituce ponesou jasnou odpovědnost v případě reálného vnějšího nebezpečí. Oba zmíněné problémy by měl vyřešit vládou navrhovaný ústavní zákon o obraně republiky. Ten však leží v Parlamentě už půl roku, přičemž spor se vede především o to, kdo vyhlašuje stav ohrožení: vláda navrhuje sama sebe a představitelé Parlamentu jsou přesvědčeni, že toto rozhodnutí náleží jim.

Aby to nevypadalo jako válka

↓ INZERCE

Po roce 1989 jsme už jednou pocit ohrožení zažili. Tehdejší přípravy na potenciální obranu ovšem byly tristní ukázkou neschopnosti politiků rychle rozhodnout. Vzhledem ke sporu Klausova kabinetu a parlamentu je možné se obávat, že dnes by to nedopadlo jinak.V srpnu 1991 se pokusil v SSSR Janajevův Výbor pro stanné právo strhnout na sebe moc a vrátit zemi do časů Brežněva. Zpráva agentury Reuter dorazila do tehdejšího Československa chvíli po puči: o půl šesté ráno. O třicet minut později ji znaly všechny rozhodující osobnosti politické scény. Přesto trvalo plné čtyři dny, než se k projednání vzniklé situace federální vláda a předsednictvo arlamentu dokázaly sejít. Nebylo ale už o čem…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc