
Vzkříšení Smíchova III.
Jen 120 občanů má zájem o budoucnost Smíchova a zúčastnilo se ankety během výstavy urbanistických studií v Ženských domovech. (Většinou označili za nejlepší návrh D.A.Studia a Zlatých orlů.) Konkrétní podoba této čtvrti tak zatím zůstává výhradně v rukou politiků, resp. zastupitelstev, a odborníků. Není to asi ojedinělá zkušenost.


Střetnutí se Zákosem
Zdánlivě luxusní a odtažitá úloha - vytvořit zvláštní urbanistickou studii pro Smíchov - se prolnula s palčivým problémem dopravy. Když se práce na studiích rozbíhaly, platil pro Prahu Zákos - Základní komunikační systém. V platnosti je dodnes a dodnes se podle něj staví. Názory na něj se však diametrálně různí. Skupiny se tudíž necítily jeho schématem silnic vázány, resp. řídily se jím jen tam, kde byl v souhlasu s jejich pojetím města a dopravy v něm. Některé modifikace provádějí všechny týmy shodně a ukazují tak, jakým směrem se bude příští organizace dopravy v Praze ubírat. Nikdo už nenavrhuje šestiproudé autostrády. Doprava se má vyhnout obydlenému území pomocí tunelů. V popředí jsou (u různých týmů v různé míře) otázky životního prostředí.
Z tunelu do tunelu
Podle starého Zákosu si hlavní smíchovská silnice - spojka mezi Strahovským tunelem a Barrandovským mostem - razí cestu obydlenou městskou čtvrtí. „Demoluje“ budovy, zabírá pozemky, přeřezává běžná uliční spojení, odděluje obyvatele pravé části ulice od těch, kteří žijí na levé straně. Studie Smíchova…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu