Odbyt, úvěr, copyright
Zhruba před rokem jsme poprvé zkoušeli mapovat problémy knižního trhu (viz Kniha v pasti, Respekt 24/90).

Zhruba před rokem jsme poprvé zkoušeli mapovat problémy knižního trhu (viz Kniha v pasti, Respekt 18/90). Od té doby došlo k mnoha změnám, které krizi zcela odhalily, ale také se začalo ukazovat, jak by se z ní mohlo vyjít. Nedávno jsme uveřejnili rozhovor se soukromým nakladatelem P.Primusem, tento týden jsme požádali o názor vedení nakladatelství Odeon. P.Primus o Odeonu hovořil téměř jako o odstrašujícím příkladu přístupu k problémům distribuce. Při debatě s šéfredaktorem Jiřím Pelánem, ekonomickým náměstkem Jiřím Černým a provozním náměstkem Jiřím Havlíkem jsem se tedy zeptala nejdříve na vztah Odeonu a Knižního velkoobchodu.
Role velkoobchodníka s knihou je nezastupitelná. O tom jsou v Odeonu zcela přesvědčeni. Pokud ho nakladatel ztratí, musí si najít jiného. Kdo vydává jednu knihu nebo několik málo titulů, může používat jiný systém distribuce, velký nakladatelský dům s rozsáhlým programem však potřebuje obchodníka etablovaného ve velkém území. Všechna nová malá nakladatelství, která se dostala do širšího povědomí, využila centrálního distributora, protože stánkař nemá možnost toto povědomí vytvořit. I nakladatelství, která s Knižním velkoobchodem nespolupracovala (např. Galaxie), používala státní síť obchodů. Přesto dnes Odeon prodává prostřednictvím Knižního velkoobchodu pouze 4% své produkce.
Tvrdý postup se vyplatil. Nevýkonnost Knižního…


Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu